Personlighetens rolle i teamkreativitet : betydningen av ekstroversjon-introversjon på kreative prosesser i team
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2383586Utgivelsesdato
2016-04-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1072]
Sammendrag
Denne studien undersøker hvilken effekt personlighetsdimensjonen ekstroversjon-introversjon har på utfallet av kreative prosesser i team. Formålet var å avdekke hvilken påvirkning ekstroverte og introverte team har på idérikdom og originalitet i en idégenereringsfase, og nytteverdi i en evalueringsfase. Tidligere forskning har framhevet at det er en kobling mellom ekstrovert personlighet og kreativitet gjennom divergent tenkning, men at det i en evalueringsfase er nødvendig med en konvergent tankegang. Teori antyder videre at introverte personligheter har en tilbøyelighet mot konvergent tenkning.
Eksperimentet ble gjennomført som en idéworkshop for en reell organisasjon, hvor 15 team med tre deltakere i hver ble satt sammen på bakgrunn av deltakernes personlighetsprofil.
Eksperimentet førte til tre signifikante funn. Det første funnet indikerte at ekstroverte team er mer idérike og genererer flere idéer enn de andre teamene.
Det andre funnet viste at ekstroverte team også generere flere originale idéer enn de andre teamene.
Det tredje funnet viste at team bestående av både ekstroverte og introverte individer i større grad velger ut idéer med høy nytteverdi i forhold til de andre teamene. This study examines the effect of the personality dimension extraversion-introversion on the outcome of creative processes in teams. The aim of the study was to examine extroverted and introverted teams’ influence on fluency and originality in the stage of idea generation and usefulness in the stage of evaluation. Research has shown that there is a connection between extroverted personalities and creativity through divergent thinking. Theory has stressed that convergent thinking is necessary in the stage of evaluation in order for the ideas to be useful. Looking at introverted personalities the theory highlights this group of individuals’ inclination towards convergent thinking.
The experiment was conducted as an idea workshop for a real organization. It contained 15 teams with three participants in each group and teams were composed based on the participants’ personality profiles.
The experiment led to three significant findings. The first finding indicates that extroverted teams generate more ideas (fluency) than the other teams