Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSaavedra, Sonia Pamela Merino
dc.date.accessioned2016-04-01T13:34:49Z
dc.date.available2016-04-01T13:34:49Z
dc.date.issued2016-04-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2383586
dc.description.abstractDenne studien undersøker hvilken effekt personlighetsdimensjonen ekstroversjon-introversjon har på utfallet av kreative prosesser i team. Formålet var å avdekke hvilken påvirkning ekstroverte og introverte team har på idérikdom og originalitet i en idégenereringsfase, og nytteverdi i en evalueringsfase. Tidligere forskning har framhevet at det er en kobling mellom ekstrovert personlighet og kreativitet gjennom divergent tenkning, men at det i en evalueringsfase er nødvendig med en konvergent tankegang. Teori antyder videre at introverte personligheter har en tilbøyelighet mot konvergent tenkning. Eksperimentet ble gjennomført som en idéworkshop for en reell organisasjon, hvor 15 team med tre deltakere i hver ble satt sammen på bakgrunn av deltakernes personlighetsprofil. Eksperimentet førte til tre signifikante funn. Det første funnet indikerte at ekstroverte team er mer idérike og genererer flere idéer enn de andre teamene. Det andre funnet viste at ekstroverte team også generere flere originale idéer enn de andre teamene. Det tredje funnet viste at team bestående av både ekstroverte og introverte individer i større grad velger ut idéer med høy nytteverdi i forhold til de andre teamene.nb_NO
dc.description.abstractThis study examines the effect of the personality dimension extraversion-introversion on the outcome of creative processes in teams. The aim of the study was to examine extroverted and introverted teams’ influence on fluency and originality in the stage of idea generation and usefulness in the stage of evaluation. Research has shown that there is a connection between extroverted personalities and creativity through divergent thinking. Theory has stressed that convergent thinking is necessary in the stage of evaluation in order for the ideas to be useful. Looking at introverted personalities the theory highlights this group of individuals’ inclination towards convergent thinking. The experiment was conducted as an idea workshop for a real organization. It contained 15 teams with three participants in each group and teams were composed based on the participants’ personality profiles. The experiment led to three significant findings. The first finding indicates that extroverted teams generate more ideas (fluency) than the other teamsnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectKreative prosessernb_NO
dc.subjectEkstroversjonnb_NO
dc.subjectIntroversjonnb_NO
dc.subjectKreativitetnb_NO
dc.subjectTeamnb_NO
dc.subjectTeamkreativitetnb_NO
dc.subjectPersonlighetnb_NO
dc.titlePersonlighetens rolle i teamkreativitet : betydningen av ekstroversjon-introversjon på kreative prosesser i teamnb_NO
dc.title.alternativeThe Role of Personality in Team Creativity - the influence of extraversion-introversion on creative processes in teamsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Psychology: 260::Personality psychology: 264nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO
dc.source.pagenumber65nb_NO
dc.description.localcodeM-EInb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge