• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Landscape and Society (LandSam)
  • Master's theses (ILP)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Landscape and Society (LandSam)
  • Master's theses (ILP)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kan forvaltningen fremskynde og effektivisere oppkjøps- og ekspropriasjonsprosessen for jernbaneprosjekter innenfor dagens lovverk?

Høgestøl, Fredrik
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Hovedfil (2.511Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2359134
Utgivelsesdato
2015-11-03
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses (ILP) [761]
Sammendrag
I denne oppgaven har jeg undersøkt mulighetene for å fremskynde og forkorte oppkjøps- og

ekspropriasjonsprosessene i samferdselsprosjekter – da spesifikt jernbaneprosjekter. Jeg har

intervjuet erfarne grunnerververe, analysert ulike ervervsaker med ulike saksspor og

resultater og undersøkt generelle ekspropriasjonsregler etter juridisk metode.

De rettslige undersøkelsene viser at mye av prosessen er styrt etter Grunnloven § 105 og

videre oreigningslova; sistnevnte styrer andre ekspropriasjonslover nevnt i § 30 dersom det

ikke spesielt er nevnt unntak og der reglene ”passer”. Oreigningslovens vurderingskriterie i §

2 (2) er strengere enn de rammene Grunnloven § 105 gir, noe som også gir Stortinget

mulighet til å liberalisere lovgivningen gjennom et alminnelig flertallsvedtak.

Videre har jeg undersøkt ”forhandlingskravet” i oreigningslova § 12, som viser seg å være en

veiledende preseptorisk bestemmelse, kun inntatt senere i lovprosessen etter høringsrunden

og uten en absolutt ordlyd. Organer med ekspropriasjonshjemmel er pålagt å forhandle etter

innstrukser og ikke denne bestemmelsen. Et vedtak om nye innstrukser fra utøvende makt vil

således kunne lempe på forhandlingsskranken. Det er videre ikke funnet noen større skranker

som kan effektiviseres og gi en forsering av ekspropriasjonsprosessen. Minnelig oppkjøp av

eiendom fungerer som en faglig prosess med juridiske regler som binder grunnerverver. Både

forvaltningsloven og lojalitetsprinsippet gjør seg gjeldende, og per innstruks skal

ekspropriasjonserstatningsloven følges også her. Etter undersøkelser er det fremdeles usikkert

om en oppkjøpskontrakt der saksbehandler har ekspropriasjonshjemmel er et alminnelig

vedtak eller et enkeltvedtak, da ervervet kan eskalere til myndighetsutøvelse ved

ekspropriasjon hvis grunneier nekter å selge. For å være sikker bør derfor reglene for

enkeltvedtak følges i en slik prosess.

Videre har jeg funnet at det kan være effektiviseringspotensial i form av å gi tidligere

bevilgning for tidlig ervervsoppstart, delegere myndighet til å gi oppkjøpstilbud for eiendom

ned til saksbehandlernivå og å flytte oppkjøpsprosessen til før reguleringsplan er vedtatt og

gyldig. Vilkårene må da være at prosjektet er stort og traseen er fastsatt. Oppgaven tyder på at

det ikke er effektiviseringspotensial ved å forkorte forhandlings- og

ekspropriasjonsprosessene da dette kan føre til økt ressursbruk, mindre tillit til forvaltningen

som igjen kan føre til dårligere forhandlingsutgangspunkt ved et senere tidspunkt og flere

brudd. Større omveltninger av lov og praksis er drøftet i kapitlet om rettspolitiske drøftelser,

der blant annet svært tidlig oppstart og liberalisering av lovverket er kort vurdert.
 
In this master thesis I’ve debated on how the Norwegian railroad administration can shorten

the time frame between the start of a major project and finishing

acquisition of land for

railroad infrastructure. I’ve studied eminent domain legislation,

the negotiation process and

combined both into one conclusion at the end. There might be a potential for starting the

process earlier than todays practice, as neither the legal framework, nor the negotiating trade

professionals have shown any barriers that cannot be changed

in

the relevant public

administration office. This thesis focuses on what can be achieved without the involvement of

high level politicians, but also includes

some “easy fixes” with some

politics

involved;

but in

the end will be cheaper or easier than continuing todays practices.
 
Utgiver
Norwegian University of Life Sciences, Ås

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit