Produktpresentasjon gjennom CGI-animasjon : test av programverktøy
Master thesis
View/ Open
Date
2014-09-24Metadata
Show full item recordCollections
- Master's theses (RealTek) [1722]
Abstract
CGI-animasjon har siden den spede begynnelse på 1960-tallet utviklet seg til å bli en
millionindustri som i dag omfatter alt fra interaktiv fremstilling av bygninger og maskiner til
produksjon av helaftens kinofilmer. [3] Raskere datamaskiner og bedre programvare har
gjort CGI-animasjon mer tilgjenglig for brukere uten tidligere bakgrunn innen fagfeltet.
Hovedmålet med dette masterprosjektet har vært å kartlegge, teste og evaluere
programverktøy innen de grunnleggende produksjonsleddene som inngår i produksjon av
CGI-animasjon. Programmene ble evaluert på bakgrunnen av kriterier som var av relevans
for brukere med liten eller ingen bakgrunn innen CGI-animasjon. Videre er de grunnleggende
prosesstrinnene som inngår i CGI-animasjon kartlagt. Det ble plukket ut tre programmer som
alene, eller i samhandling med eksterne programtillegg, kunne utføre de grunnleggende
produksjonsleddene som inngår i CGI-animasjon. Programmene som ble valgt ut var:
"Autodesk 3ds-max 2014", "Lumion 4 pro" og "Trimble Sketchup 2014" i samhandling med
programtilleggene "Keyframe Animation" og "Twilight Render". Det ble utarbeidet seks
testsenarioer tilpasset produksjonsleddene som skulle evalueres. Under den praktiske
gjennomføringen av testsenarioene ble programprestasjonene målt etter seks
forhåndsdefinerte parametere. "Pughs metode" ble så benyttet til å evaluere de enkelte
programprestasjonene etter hovedkriteriene på bakgrunn av testresultatene. De evaluerte
resultatene ble videre fremstilt grafisk i radardiagrammer. Enkelte sprik mellom sluttresultat
og forventet resultat avdekket enkelte svakheter i benyttet metode. Spesielt i tilfeller der
testgrunnlaget var noe tynt. Tross dette var de store trendene som forventet.