OL på Økern 2022 : en prosjektoppgave om blågrønne forbindelser og etterbruk
Abstract
Denne oppgaven er en prosjektoppgave, der jeg har sett på
hvordan et OL i Oslo kan binde sammen Økernområde. I dag er
det lite sammenheng mellom omkringliggende boligområder
og Økern som et sted. Økern som trafikkmaskin har heller
ikke bedret situasjonen, og området har få grøntområder.
Med et OL i 2022 vil det bli fortgang i transformasjonen av
Økernområdet. Det gir mulighet for en helhetlig utvikling.
De store veiprosjektene er snart ferdige, og den videre
utviklingen må skje med fokus på blågrønne strukturer og
myke trafikanter.
Ved å forsterke turvei D2 fra Valle Hovin opp til Bjerke, vil man
få et sammenhengende grøntdrag fra Tøyenparken og opp til
Marka.
Jeg har prioritert den myke trafikanten, og lagt til rette for at
man skal oppleve noe på veien. Grøntdraget skal være en
sammenbinding av forskjellige typer parker og grøntarealer.
Fra Valle Hovin skal parken trekkes over en miljøbro, til en
nabolagspark i Medielandsbyen. Videre går parkdraget under
Alnabanen til Matpakkeparken ved Ulvenveien. Her går
parken videre til T-banen, med en lommepark i et restareal fra
utbyggingen av veiene. Her følger bekken gangveien. Etter
undergangen kommer man til T-baneparken som går langs
med sporene til t-banen, og over med bro til Tusenårsparken.
Neste er Deltakerlandsbyen med sin 45 dekar store park
etterfulgt av Løren idrettspark. For å komme til Marka
følges turveien videre opp forbi Bjerke travbane og over
Trondheimsveien til Årvoll og videre opp til Grefsenkleiva.
Mitt fokus har vært etterbruk av bebyggelse og utvikling av
gode boligområder, samt reparasjon av restarealer.
Abstract
This thesis is a project about how the Olympics in Oslo might
make connections in the Økern area. These days there are
bad connection between the surrounding residential areas
and Økern as a place. Økern as a traffic machine has not
improved the situation, and the area has few green areas.
The Olympics in 2022 will speed up the transformation of
the Økern area. It can permit an integrated development.
The major road projects are almost finished, and the further
development must be focused on blue-green structures and
pedestrians.
By enhancing walking path D2 from Valle Hovin up to Bjerke,
it will be solid green green structure from Tøyenparken and
up to the Oslo forest.
I has given priority to the soft road users, and provided that
one must experience something along the way. Green drawbar
shall be a linking of different types of parks and green spaces.
From Valle Hovin the park will be drawn across a green bridge,
into a neighborhood park in the Media Village. Furthermore
the park is drawn under Alna Railway to the lunch park by
the Ulvenveien. Here the park continues to the subway, with
a pocket park in a rest area from the development of the
roads. Following the path is a stream . After the underpass
you reach the metro park that runs along the tracks of the
subway, and over with the bridge to Tusenårsparken. Next
is the Olympic village with its 45 acres of the park followed
by of Løren Athletic Park. To get to Oslo forest followed the
hiking path further up past Bjerke and over Trondheimsveien
to Årvoll and up to Grefsenkleiva.
My focus has been re-use of buildings and development
of good residential areas, as well as repairing the left over
spaces.
Description
Masteroppgave i Landskapsarkitektur 2014 om mulighetene man har til å utvikle Økernområdet som følge av et OL i 2022