Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNordberg, Raymond
dc.date.accessioned2013-09-23T12:32:39Z
dc.date.available2013-09-23T12:32:39Z
dc.date.copyright2013
dc.date.issued2013-09-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/189133
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om energieffektivisering av fiskefartøy. Innledningsvis gjøres leseren kjent med fisk sin betydning som næringskilde, ulike metoder for fiske og energibruk forbundet med fiske. Det blir formidlet at fiske forsyner verden med næring relativt energieffektivt, men at det finnes både miljømessige og økonomiske grunner til å redusere forbruket av fossilt drivstoff. Det er også et poeng at det ikke nødvendigvis er lurt å øke årlig fangst av fisk, da allerede mesteparten av verdens fiskebestander har møtt sin grense for bærekraftig fangst. For å oppmuntre til reduksjon av drivstofforbruk blir det utviklet et verktøy i Microsoft Excel som skal hjelpe brukere av fiskefartøy å kartlegge og analysere drivstofforbruket i sitt fartøy. Av tidsmessige hensyn er det i oppgaven fokusert på fiskefartøy av typen autoline. Oppgaven er, når en ser bort fra innledning og konklusjon, delt i to deler. Første del behandler utvikling og design av regneverktøyet. For å undersøke om verktøyets utdata gir anvendbar informasjon benyttes regneverktøyet også til å analysere fartøyene i verktøyets datagrunnlag mot slutten av oppgavens første del. En kommer da frem til at kalkulatoren gir interessant informasjon, men trenger å videreutvikles for å sørge for at alle formler er korrekte og at inndata kalkulatoren spør etter er mulig å besvare for mannskap på et autolinefartøy. Analysen av autolinefartøy i datagrunnlaget kan indikere på at drift av et gjennomsnittlig autolinefartøy er lite energieffektiv med hensyn til hvordan spesifikt drivstofforbruk varierer med belastning i en ordinær dieselmotor. Det antydes derfor at installering av akselgenerator kan bidra til å redusere fartøyets gjennomsnittlige drivstofforbruk ved at hovedmotoren kjøres nærmere belastningen for optimalt spesifikt drivstofforbruk. Det foreslås også at økt bruk av hovedmotor kan gjøre det hensiktsmessig å installere teknologi for generering av elektrisitet fra varme i motorens avgasser. I oppgavens andre del diskuteres mulige reduksjoner av drivstofforbruk ved implementering av teknologiene foreslått i oppgavens første del. En kommer da frem til at tekstens relativt grove, men realistiske, estimater indikerer at et gjennomsnittlig autolinefartøy, basert på utvalget av autoline i regneverktøyets datagrunnlag, kan spare mellom én til tre prosent av sitt totale drivstofforbruk ved bruk av akselgenerator. Hvis det i tilegg installeres teknologi for å generere elektrisitet fra varmen i hovedmotorens avgasser kan det være mulig å redusere drivstofforbruket ytterligere fire prosent. Abstract The subject of this thesis is energy efficiency of fishing vessels. The reader is introduced to the fishing industry, fish as a source of nutrition and the energy use of industrial fishing. It is pointed out that although fishing is a relatively efficient way of harvesting animal proteins; the consumption of fossil fuels in the industry should be reduced based on economical and environmental considerations. It is also pointed out that the global fishing stocks mostly are fully exploited and that there are limited possibilities to sustainably increase the harvest from fishing. To encourage lower fuel consumption of fishing vessels it is in this text developed and designed a calculator, based on Microsoft Excel, that will aid users of long line vessels to map and analyze the fuel consumption of their vessel. The data of the vessel will also be compared with data from similar long line vessels. The paper is divided into two parts. The first part treats the development and designing of the calculator. To examine whether the tool gives relevant information the calculator is also used to This analysis indicates that the calculator provides interesting information, but needs further development to make sure that the data resources demanded are information known to the users of long line vessels as well as to make sure that the calculations are correct. The analysis also indicates that the operation of the main engine on a typical long line vessel is not sufficiently energy efficient considering how the specific fuel consumption of a typical marine diesel engine varies under different loads. It is therefore suggested that the installation of a shaft generator could reduce the average fuel consumption of a typical long line vessel by increasing the load on the main engine closer to the load of optimal specific fuel consumption. It is also suggested that increased use of the vessels main engine will make it suitable to install technology to generate electricity of the heat from the engines exhaust gases. In the second part of the text some possible reductions of fuel consumption in an average long line vessel is discussed based on the technologies suggested in the first part of the text. It is then y reduce its fuel consumption 1 % to 3 % by using a shaft generator, based on the relatively rough estimates made in the text. By also installing a system to generate electricity from the heat in the exhaust gases of the main engine it could be possible to reduce the fuel consumption a further 4 %.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.relation.haspartHovedoppgaveno_NO
dc.relation.haspartRegnearkno_NO
dc.titleVerktøy for kartlegging av drivstofforbruk i autolinefartøyno_NO
dc.title.alternativeTool for mapping of fuel consumption in long line vesselsno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Mathematics and natural science: 400::Information and communication science: 420::System development and system design: 426no_NO
dc.source.pagenumber110no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel