• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Science and Technology (RealTek)
  • Master's theses (RealTek)
  • View Item
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Science and Technology (RealTek)
  • Master's theses (RealTek)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Verktøy for kartlegging av drivstofforbruk i autolinefartøy

Nordberg, Raymond
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Hovedoppgave i pdf (3.385Mb)
Regneverktøy i formatet excel (441.2Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/189133
Date
2013-09-23
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses (RealTek) [1899]
Abstract
Denne oppgaven handler om energieffektivisering av fiskefartøy. Innledningsvis gjøres leseren kjent

med fisk sin betydning som næringskilde, ulike metoder for fiske og energibruk forbundet med fiske.

Det blir formidlet at fiske forsyner verden med næring relativt energieffektivt, men at det finnes både

miljømessige og økonomiske grunner til å redusere forbruket av fossilt drivstoff. Det er også et poeng

at det ikke nødvendigvis er lurt å øke årlig fangst av fisk, da allerede mesteparten av verdens

fiskebestander har møtt sin grense for bærekraftig fangst.

For å oppmuntre til reduksjon av drivstofforbruk blir det utviklet et verktøy i Microsoft Excel som skal

hjelpe brukere av fiskefartøy å kartlegge og analysere drivstofforbruket i sitt fartøy. Av tidsmessige

hensyn er det i oppgaven fokusert på fiskefartøy av typen autoline.

Oppgaven er, når en ser bort fra innledning og konklusjon, delt i to deler. Første del behandler

utvikling og design av regneverktøyet. For å undersøke om verktøyets utdata gir anvendbar

informasjon benyttes regneverktøyet også til å analysere fartøyene i verktøyets datagrunnlag mot

slutten av oppgavens første del. En kommer da frem til at kalkulatoren gir interessant informasjon,

men trenger å videreutvikles for å sørge for at alle formler er korrekte og at inndata kalkulatoren

spør etter er mulig å besvare for mannskap på et autolinefartøy. Analysen av autolinefartøy i

datagrunnlaget kan indikere på at drift av et gjennomsnittlig autolinefartøy er lite energieffektiv med

hensyn til hvordan spesifikt drivstofforbruk varierer med belastning i en ordinær dieselmotor. Det

antydes derfor at installering av akselgenerator kan bidra til å redusere fartøyets gjennomsnittlige

drivstofforbruk ved at hovedmotoren kjøres nærmere belastningen for optimalt spesifikt

drivstofforbruk. Det foreslås også at økt bruk av hovedmotor kan gjøre det hensiktsmessig å

installere teknologi for generering av elektrisitet fra varme i motorens avgasser.

I oppgavens andre del diskuteres mulige reduksjoner av drivstofforbruk ved implementering av

teknologiene foreslått i oppgavens første del. En kommer da frem til at tekstens relativt grove, men

realistiske, estimater indikerer at et gjennomsnittlig autolinefartøy, basert på utvalget av autoline i

regneverktøyets datagrunnlag, kan spare mellom én til tre prosent av sitt totale drivstofforbruk ved

bruk av akselgenerator. Hvis det i tilegg installeres teknologi for å generere elektrisitet fra varmen i

hovedmotorens avgasser kan det være mulig å redusere drivstofforbruket ytterligere fire prosent. Abstract

The subject of this thesis is energy efficiency of fishing vessels. The reader is introduced to the fishing

industry, fish as a source of nutrition and the energy use of industrial fishing. It is pointed out that

although fishing is a relatively efficient way of harvesting animal proteins; the consumption of fossil

fuels in the industry should be reduced based on economical and environmental considerations. It is

also pointed out that the global fishing stocks mostly are fully exploited and that there are limited

possibilities to sustainably increase the harvest from fishing.

To encourage lower fuel consumption of fishing vessels it is in this text developed and designed a

calculator, based on Microsoft Excel, that will aid users of long line vessels to map and analyze the

fuel consumption of their vessel. The data of the vessel will also be compared with data from

similar long line vessels.

The paper is divided into two parts. The first part treats the development and designing of the

calculator. To examine whether the tool gives relevant information the calculator is also used to

This analysis indicates that the calculator provides interesting information, but needs further

development to make sure that the data resources demanded are information known to the users of

long line vessels as well as to make sure that the calculations are correct. The analysis also indicates

that the operation of the main engine on a typical long line vessel is not sufficiently energy efficient

considering how the specific fuel consumption of a typical marine diesel engine varies under

different loads. It is therefore suggested that the installation of a shaft generator could reduce the

average fuel consumption of a typical long line vessel by increasing the load on the main engine

closer to the load of optimal specific fuel consumption. It is also suggested that increased use of the

vessels main engine will make it suitable to install technology to generate electricity of the heat from

the engines exhaust gases.

In the second part of the text some possible reductions of fuel consumption in an average long line

vessel is discussed based on the technologies suggested in the first part of the text. It is then

y reduce its fuel

consumption 1 % to 3 % by using a shaft generator, based on the relatively rough estimates made in

the text. By also installing a system to generate electricity from the heat in the exhaust gases of the

main engine it could be possible to reduce the fuel consumption a further 4 %.
Has parts
Hovedoppgave

Regneark
Publisher
Norwegian University of Life Sciences, Ås

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit