Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRashid, Mizgin Aziz
dc.date.accessioned2013-04-10T10:10:40Z
dc.date.available2013-04-10T10:10:40Z
dc.date.copyright2012
dc.date.issued2013-04-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/188996
dc.description.abstractUtvikling har vært hovedmålet for alle mennesker. Når det gjelder utviklingen av kjøretøyer, vet de fleste at vanlige kjøretøyer er tunge, gjerne over ett tonn og at vekt er en hovedutfordring for å få redusert avgassutslipp. Derfor, det er veldig viktig for mennesker å finne en løsning på dette problemet. Hovedmålet med denne masteroppgaven har vært å utforme et designforslag for interiøret på Dolphin. Målet er å utrede, konseptualisere, designe og visualisere en interiørdesignløsning for et trehjuls lettvekts multifuelkjøretøy skapt for å frakte to voksne personer, fører og en passasjer, eller en voksen og tilsvarende lastevolum (med nedleggbart/sammenfoldbart baksete). Generelt er Dolphin- bil et lite og lett kjøretøy med plass til to personer. Denne type bilen krever mindre parkeringsplass, kan redusere trafikkhastigheten og kan for eksempel brukes både til persontransport og små transportoppgaver i post- og kommunalsektoren. I dette masterarbeidet interiøret skal designes med seter foran og bak, dashbord og mulige modulløsninger for enkelte komponenter til Dolphin-bilen. I denne oppgaven legges det særlig vekt på god bruksergonomi og betjeningssikkerhet, høy komfort, bruk av standardløsninger og resirkulerbare materialer i interaksjonsdesigndelen. Utgangspunktet for å designe interiøret inne i trehjulsdolfin er basert på eksteriøret som ble utviklet av Anders Brevik og Lars T. Lundheims oppgave «Dolphin, formkonsept for trike, høsten 2007». Det ble en utfordring for meg å designe interiøret av Dolphin fordi jeg måtte ta hensyn til dimensjonene av Dolphins-eksteriøret. Men på grunn av vanskelig tilpasning til interiørmålene, fikk jeg lov å forandre litt på målene til nevnte eksteriør. Dolphin- bilen skal være konstruert slik at den ikke blir til fare for føreren og passasjeren. Jeg har vært igjennom flere prosesser for å nå målet mitt. Masterarbeidet begynte med produktplanlegging gjennom litteratur og nettstudier i henhold til de kravene og retningslinjer for utforming av et trehjuls lettvekts multifuelkjøretøy, det vil si ifølge mange faktorer som påvirker denne typen av kjøretøyet. Disse faktorene er blant annet regler, design, vekt, materiale, miljø, sikkerhet, ergonomi og kostnad. Deretter har jeg kartlagt konkurrerende løsninger, så kartlagte jeg retningslinjer innen ergonomi og antropometri. Ifølge de ergonomiske anbefalingene begynte jeg med å utforme konseptforslag til de ulike delene av interiøret og da valgte jeg de konseptforslagene som ble videreført i dette masterarbeidet. Neste skritt i denne prosessen var å sette størrelser for de utvalgte konseptene, og deretter planlagte jeg de tilgjengelige komponenter i markedet og plukket ut de komponenter som skal brukes i interiøret. Så begynte jeg med å utforme 3D tegninger ved hjelp av solidworks programvare. Helt til slutt presenterte jeg den ferdige løsningen av produktet med bruk av photowork 360. I forhold til resultatet er jeg tilfreds med oppgaven. Jeg prøvde å lage et spennende og original interiør til Dolphin Duo 1+1. Development has been the main goal of all people. When it comes to the development of vehicles, people know that ordinary vehicles are heavy, usually over a ton and that weight is a major challenge in order to reduce exhaust emissions. Because of that, it is very important for people to find a solution to this problem. The main objective of this thesis has been to develop a design proposal for the interior of Dolphin. The aim is to study, conceptualizing, designing and visualizing an interior design solution for a three-wheeled lightweight multi fuel vehicle designed to carry two adults, the driver and a passenger, or one adult and similar cargo volume (with fold-flat rear seat). So generally Dolphin car is a small, lightweight vehicle with space for two people, it will require less parking, reduce traffic and would be used for both passenger and small transport tasks in the postal and municipal sector. In this master thesis the interior will be designed with front and rear seats, dashboard and possible solutions for certain module components for Dolphin car. In this thesis emphasis is placed on good user ergonomy and operation safety, high comfort, the use of standard solutions and recyclable materials in interactions design section. The starting point for designing the inside of three weels dolphin is based on the exterior, which was developed by Anders Brevik and Lars T.Lundheim task "Dolphin shape concept trike, autumn 2007.2008." It was a challenge for me to design the interior of the Dolphin because I had to take into account the dimensions of the Dolphins exterior. But because of the difficult adaptation to the interior dimensions, I was allowed to slightly alter the dimensions of the aforementioned exterior because the Dolphin vehicle shall be so constructed that it will not cause danger to the driver and the passenger. I've been through several processes to achieve my goal. The master thesis began with product planning through literature and internet studies, according to the requirements and guidelines for designing a three-wheeled lightweight multi fuel vehicle. That means according to many factors that influence the developing of this kind of cars like design, weight, material, environment, safety, ergonomic and price. Then I surveyed competitive solutions, so I mapped out guidelines in ergonomic and anthropometry. According to the ergonomic recommendations, I started designing concept proposals for the different parts of the interior and then I selected concepts which they be used to continue with this master's thesis. Next process was to set sizes for the selected concepts, and then I scheduled the available components in the market and picked out the components to be used in the interior. I started designing 3D drawings by using SolidWorks software. Finally, I presented the complete solution of the product by using Photoworks 360. Regarding to the results I am satisfied with my work in this thesis. I tried to create an exciting and original interior to Dolphin Duo 1+1.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.titleDolphin Duo 1+1 : utvikling av interiørdesign for lettvektskjøretøyno_NO
dc.title.alternativeDolphin Duo 1+1 : development of interior design for a lightweight vehicleno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Mechanical engineering: 570no_NO
dc.source.pagenumber167no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel