• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Science and Technology (RealTek)
  • Master's theses (RealTek)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Science and Technology (RealTek)
  • Master's theses (RealTek)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dolphin Duo 1+1 : utvikling av interiørdesign for lettvektskjøretøy

Rashid, Mizgin Aziz
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Rashid_master2012.pdf (19.19Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/188996
Utgivelsesdato
2013-04-10
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses (RealTek) [1402]
Sammendrag
Utvikling har vært hovedmålet for alle mennesker. Når det gjelder utviklingen av

kjøretøyer, vet de fleste at vanlige kjøretøyer er tunge, gjerne over ett tonn og at vekt er

en hovedutfordring for å få redusert avgassutslipp. Derfor, det er veldig viktig for

mennesker å finne en løsning på dette problemet.

Hovedmålet med denne masteroppgaven har vært å utforme et designforslag for

interiøret på Dolphin. Målet er å utrede, konseptualisere, designe og visualisere en

interiørdesignløsning for et trehjuls lettvekts multifuelkjøretøy skapt for å frakte to voksne

personer, fører og en passasjer, eller en voksen og tilsvarende lastevolum (med

nedleggbart/sammenfoldbart baksete). Generelt er Dolphin- bil et lite og lett kjøretøy med

plass til to personer. Denne type bilen krever mindre parkeringsplass, kan redusere

trafikkhastigheten og kan for eksempel brukes både til persontransport og små

transportoppgaver i post- og kommunalsektoren.

I dette masterarbeidet interiøret skal designes med seter foran og bak, dashbord og

mulige modulløsninger for enkelte komponenter til Dolphin-bilen. I denne oppgaven

legges det særlig vekt på god bruksergonomi og betjeningssikkerhet, høy komfort, bruk

av standardløsninger og resirkulerbare materialer i interaksjonsdesigndelen.

Utgangspunktet for å designe interiøret inne i trehjulsdolfin er basert på eksteriøret som

ble utviklet av Anders Brevik og Lars T. Lundheims oppgave «Dolphin, formkonsept for

trike, høsten 2007». Det ble en utfordring for meg å designe interiøret av Dolphin fordi jeg

måtte ta hensyn til dimensjonene av Dolphins-eksteriøret. Men på grunn av vanskelig

tilpasning til interiørmålene, fikk jeg lov å forandre litt på målene til nevnte eksteriør.

Dolphin- bilen skal være konstruert slik at den ikke blir til fare for føreren og passasjeren.

Jeg har vært igjennom flere prosesser for å nå målet mitt. Masterarbeidet begynte med

produktplanlegging gjennom litteratur og nettstudier i henhold til de kravene og

retningslinjer for utforming av et trehjuls lettvekts multifuelkjøretøy, det vil si ifølge mange

faktorer som påvirker denne typen av kjøretøyet. Disse faktorene er blant annet regler,

design, vekt, materiale, miljø, sikkerhet, ergonomi og kostnad. Deretter har jeg kartlagt

konkurrerende løsninger, så kartlagte jeg retningslinjer innen ergonomi og antropometri.

Ifølge de ergonomiske anbefalingene begynte jeg med å utforme konseptforslag til de ulike

delene av interiøret og da valgte jeg de konseptforslagene som ble videreført i dette

masterarbeidet. Neste skritt i denne prosessen var å sette størrelser for de utvalgte

konseptene, og deretter planlagte jeg de tilgjengelige komponenter i markedet og plukket

ut de komponenter som skal brukes i interiøret. Så begynte jeg med å utforme 3D

tegninger ved hjelp av solidworks programvare. Helt til slutt presenterte jeg den ferdige

løsningen av produktet med bruk av photowork 360. I forhold til resultatet er jeg tilfreds

med oppgaven. Jeg prøvde å lage et spennende og original interiør til Dolphin Duo 1+1. Development has been the main goal of all people. When it comes to the development of

vehicles, people know that ordinary vehicles are heavy, usually over a ton and that weight

is a major challenge in order to reduce exhaust emissions. Because of that, it is very

important for people to find a solution to this problem.

The main objective of this thesis has been to develop a design proposal for the interior of

Dolphin. The aim is to study, conceptualizing, designing and visualizing an interior design

solution for a three-wheeled lightweight multi fuel vehicle designed to carry two adults, the

driver and a passenger, or one adult and similar cargo volume (with fold-flat rear seat). So

generally Dolphin car is a small, lightweight vehicle with space for two people, it will

require less parking, reduce traffic and would be used for both passenger and small

transport tasks in the postal and municipal sector.

In this master thesis the interior will be designed with front and rear seats, dashboard and

possible solutions for certain module components for Dolphin car. In this thesis emphasis

is placed on good user ergonomy and operation safety, high comfort, the use of standard

solutions and recyclable materials in interactions design section.

The starting point for designing the inside of three weels dolphin is based on the exterior,

which was developed by Anders Brevik and Lars T.Lundheim task "Dolphin shape concept

trike, autumn 2007.2008." It was a challenge for me to design the interior of the Dolphin

because I had to take into account the dimensions of the Dolphins exterior. But because of

the difficult adaptation to the interior dimensions, I was allowed to slightly alter the

dimensions of the aforementioned exterior because the Dolphin vehicle shall be so

constructed that it will not cause danger to the driver and the passenger.

I've been through several processes to achieve my goal. The master thesis began with

product planning through literature and internet studies, according to the requirements and

guidelines for designing a three-wheeled lightweight multi fuel vehicle. That means

according to many factors that influence the developing of this kind of cars like design,

weight, material, environment, safety, ergonomic and price. Then I surveyed competitive

solutions, so I mapped out guidelines in ergonomic and anthropometry. According to the

ergonomic recommendations, I started designing concept proposals for the different parts

of the interior and then I selected concepts which they be used to continue with this

master's thesis. Next process was to set sizes for the selected concepts, and then I

scheduled the available components in the market and picked out the components to be

used in the interior. I started designing 3D drawings by using SolidWorks software. Finally,

I presented the complete solution of the product by using Photoworks 360. Regarding to

the results I am satisfied with my work in this thesis. I tried to create an exciting and

original interior to Dolphin Duo 1+1.
Utgiver
Norwegian University of Life Sciences, Ås

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit