• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Science and Technology (RealTek)
  • Master's theses (RealTek)
  • View Item
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Science and Technology (RealTek)
  • Master's theses (RealTek)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvorfor og hvordan integrere bruk av uteundervisning i naturfag på videregående skole?

Mortensen, Karianne
Master thesis
Thumbnail
View/Open
karianne masteroppgave til brage.pdf (2.411Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/188783
Date
2011-09-29
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses (RealTek) [1401]
Abstract
Med bakgrunn i min egen interesse for uteundervisning i naturfag ønsket jeg å finne ut hvilke

argumenter som ligger til grunn når lærere velger å drive uteundervisning, hvilke hindringer

de møter på veien og hvordan man kan legge til rette for mer uteundervisning.

Problemstillingen for oppgaven er: Hvorfor og hvordan integrere uteundervisning i naturfag

på videregående skole? Problemstillingen har jeg videre brutt ned i tre forskerspørsmål som

jeg søker å finne svar på gjennom undersøkelsen min:

1. Hvorfor mener skoleledelse og lærere i videregående skole at uteundervisning bør

integreres i naturfagundervisningen?

2. Hvilke faktorer mener skoleledelse og lærere i videregående skole kan begrense

bruken av uteundervisning i naturfagundervisningen?

3. Hvordan kan skoleledelse og lærere i videregående skole legge til rette for økt bruk av

uteundervisning i naturfagundervisningen?

Empirien i min studie er hentet fra kvalitative intervjuer om uteskole med to avdelingsledere

og tre geofaglærere som driver aktivt med uteundervisning. Det er interessant å merke seg at

skoleledelsen og lærernes tanker om uteundervisning ikke er de samme.

I intervjuene finner jeg mange gode argumenter for å drive med uteundervisning. Lærerne

vektlegger det at eleven får se faget i en reell situasjon og dermed får brukt sine teoretiske

kunnskaper i en kompleks virkelighet. De mener også at uteundervisning er en unik arena for

å vurdere om eleven virkelig har forstått faget. Skoleledelsen legger større vekt på

uteundervisning som en illustrasjon til pensum og som en arena for sosialt samvær. Det er

verdt å påpeke at lærerne ser et langt større potensial i uteundervisningen enn det jeg kan lese

av ledelsens uttalelser.

Hindringene for uteundervisning deler seg naturlig i to kategorier; de logistikkmessige og de

mer holdningsrelaterte. Lærerne snakker i all hovedsak om mangel på tid og penger som de

største hindringene for sin egen del. Skoleledelsen ser også dette, men legger hovedvekten på

at uteundervisning lett blir opplegg uten læringsutbytte.

Når det gjelder tilrettelegging for uteundervisning er ledelse og lærere samstemt i at en mer

fleksibel timeplan ville være ønskelig. De mener også at dagens vurderingspraksis må endres

Hvordan og hvorfor integrere uteundervisning i naturfag i videregående skole? Karianne Mortensen

3

for å yte uteundervisningen den fulle rettferdighet. Slik det er i dag vurderes elevene på en

måte som gjør at praktiske ferdigheter, samarbeidsegenskaper og evnen til å anvende

kunnskap i nye situasjoner, for å nevne noen, ikke blir verdsatt i særlig grad. Lærerne sier,

som et sterkt signal til ledelsen, at det de ønsker seg aller mest er en ledelse med en tydelig

pedagogisk visjon. De ønsker et utviklingsarbeid ved skolen der hele organisasjonen er

involvert og aktive i prosessen. Ledelsen, på sin side, hevder at de har en pedagogisk

grunntanke, men at lærere er en autonom yrkesgruppe som ønsker å stå fritt til å velge selv

hvordan de vil arbeide. Det kan virke som at deres visjon bygger på at enhver bør få utfolde

seg der de er best, for å ta vare på sine personlige kvaliteter. På den annen side hevder de tre

lærerne at dette snarere underbygger en tradisjon der lærere gjør slik de alltid har gjort, og

hindrer skolen i å utvikle seg.

I oppgavens siste del diskuterer jeg disse resultatene i lys av de litterære kildene. Jeg finner at

lærernes argumenter for å drive uteundervisning sammenfaller godt med mange av de

argumentene jeg finner i litteraturen. Samtidig ser det ut til at skoleledelsen har fanget opp et

av de store problemene med uteundervisningen, nemlig redusert læringsutbytte. Jeg vil

allikevel hevde at det ikke ligger i uteundervisningens natur, men i feil bruk av metoden.

Lærerne i studien poengterer også dette, og trekker frem manglende for- og etterarbeid som en

viktig årsak.

Som en konklusjon kan man si at det, kanskje litt overraskende, ikke er enighet mellom lærere

og ledelse om verken hvorfor man skal drive uteundervisning, hva som virker hemmende og

hvordan man kan tilrettelegge for uteundervisning. Jeg hadde i begynnelsen av dette

prosjektet noen antagelser om at lærere som driver aktivt med uteundervisning har et ønske

om å gi elevene reelle, meningsfylte læringssituasjoner i komplekse miljøer utenfor

klasserommet, at de har et læringssyn som fremmer elevaktive læringsprosesser og at de har

en skoleledelse som legger aktivt til rette for uteundervisning. Det skulle vise seg at lærerne

ser bortimot uendelige muligheter med uteundervisning, og ønsker å flytte stadig mer av

undervisningen ut, mens ledelsen fokuserer på vanskelighetene med å skape gode

undervisningssituasjoner ute. På tross av liten grad av tilrettelegging fra ledelsen sin side,

lykkes allikevel de tre lærerne i min studie med sin uteundervisning. Min påstand er at deres

rolle i forskningsprosjektet Geofag i skolen kanskje har vært avgjørende for at de har lykkes.

På den måten har de fått opplæring, veiledning og blitt stilt krav til underveis, og ikke minst

har deres arbeid vært av stor betydning for andre.
Publisher
Norwegian University of Life Sciences, Ås

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit