Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNordby, Mette Synøve
dc.date.accessioned2011-05-11T13:09:33Z
dc.date.available2011-05-11T13:09:33Z
dc.date.copyright2010
dc.date.issued2011-05-11T13:09:33Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/188706
dc.description.abstractHvordan fremme lærelyst i naturfag? Kan ungdoms nye måter å bruke digital teknologi på benyttes til å lære naturfag? Hensikten med denne oppgaven har først vært å se etter fellestrekk mellom ungdoms digitale fritidskultur og skolens naturfagskultur som kan bli et møtested for læring. Etter søk i litteraturen utkrystalliserte dataspill, utforskende arbeidsmåter og felles kunnskapsbygging seg som et mulig fellesområde for de to kulturene. Et undervisningsopplegg basert på bruk av et læringsspill (Energispillet), utforskende arbeidsmåter og kunnskapsbygging rundt en wiki ble så testet ut i en elektrofagsklasse på vg1. Jeg fant at samspillet mellom teknologi og metoder virket positivt på lærelysten og læring til elevene. En grunn til dette var at elevene fant Energispillet motiverende. Andre suksessfaktorer var at dette undervisningsopplegget la til rette for muntlighet og refleksjon (i gruppa og i klassen), og at opplegget hadde tilstrekkelige støttestrukturer, slik at elevene til en viss grad styrte sin egen framdrift.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectnaturfagen_US
dc.subjectutforskende arbeidsmåteren_US
dc.subjectkunnskapsbyggingen_US
dc.subjectkomplekse spørsmålen_US
dc.subjectdigital kompetanseen_US
dc.subjectdataspillen_US
dc.subjectnaturfaglige begreperen_US
dc.subjectundervisningen_US
dc.subjectdigital didaktikken_US
dc.titleBruk av dataspill i naturfag - underholdning eller læring?en_US
dc.title.alternativeEn casestudie av en klasse som bruker et dataspill, en wiki, utforskende arbeidsmåter og felles kunnskapsbygging til å løse komplekse spørsmål om miljø og energiforsyning.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Information and communication technology: 550::Other information technology: 559en_US
dc.source.pagenumber137en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel