Blar i Master's theses (RealTek) på tittel
Viser treff 672-691 av 1722
-
Hvordan ivaretas overvannshåndtering i henhold til tretrinnsstrategien gjennom Norsk standard for blågrønn faktor?
(Master thesis, 2021)Globale klimaendringer vil medføre at Norge får et villere og våtere klima i årene somkommer, og dagens avløpssystemer er ikke rustet for fremtidens nedbør. Vannbransjenstår ovenfor store utfordringer med overflødig overvann ... -
Hvordan kan BIM og digitale verktøy sikre kontinuitet mellom kalkyle og oppfølging av økonomi?
(Master thesis, 2022)Byggenæringen utgjør en stor del av Norges fastlandsøkonomi, og for å opprettholde verdiskapingen er næringen avhengig av digital transformasjon. Byggeprosjektenes økte kompleksitet fører til økt informasjonsmengde, og ... -
Hvordan kan boligbransjen treffe kundebehovet mer effektivt?
(Master thesis, 2020)Bygge- og anleggsbransjen har de siste 20 årene opplevd et fall i produktiviteten, i en periode hvor andre næringer har opplevd en høy vekst i produktiviteten. Boligprisene har i den samme perioden økt betydelig og kostnaden ... -
Hvordan kan digitale ressurser stimulere elevers motivasjon for fysikk?
(Master thesis, 2021)I denne oppgaven utforsker jeg hvordan åpne digitale ressurser, som for eksempel Youtubevideoer kan stimulere elevers motivasjon for fysikk. Med et teoretisk rammeverk bestående av motivasjonsteori og teori om multimodalitet ... -
Hvordan kan elever øve systemtenknings - og selvbevissthetskompetanse ved hjelp av et tverrfaglig livssyklusanalyse-prosjekt?
(Master thesis, 2020)Sterling og kolleger (2017) har uttrykt et behov for å analysere måtene kompetanser for bærekraftig utvikling kan utvikles på. I norsk kontekst er det lite praksisnær forskning på hvordan elever kan øve kompetanser for ... -
Hvordan kan elevmedvirkning i et bærekraftprosjekt på skolen stimulere naturfagelevers handlingskompetanse?
(Master thesis, 2023)Selv om enkeltpersoner kan ha kunnskap om løsninger på bærekraftutfordringer og hvilke handlinger som kan gjøres for å imøtekomme disse utfordringene, kan det allikevel være en avstand mellom kunnskap om bærekraftige ... -
Hvordan kan forskermøte være med på å fremme elevers utbytte med utforskende arbeidsmåter i naturfag?
(Master thesis, 2012-08-21)Denne masteroppgaven har vært en del av et forskningsprosjekt i ElevForsk. I ElevForsk jobbes det med å utvikle undervisning som kan gjøre elever mer utforskende i naturfag, gjennom å knytte sammen kompetansemålet ... -
Hvordan kan InSAR brukes til å finne områder hvor NDH har behov for oppdatering
(Master thesis, 2019)Nasjonal detaljert høydemodell er et kartleggingsprosjekt som nærmer seg sluttfasen av en 5 år lang innsamlingsperiode. Prosjektet har benyttet flybåren laserskanning til å samle inn svært detaljerte høydeverdier over ... -
Hvordan kan sammensettingen av utforskende oppgaver bidra til læring, og planlegging av undervisning?
(Master thesis, 2022)I 2020 tredde den nye fagfornyelsen i kraft (Udir, 2019). Innen matematikkfaget ble utforskning og problemløsning satt sammen til et kjerneelement som skulle implementeres i fagets tekstbøker, oppgaver og eksamensoppgaver. ... -
Hvordan kan Solid endre planleggingsprosessen for å bedre gjennomføringen av prosjekter?
(Master thesis, 2016-08-29)Temaet for denne masteroppgaven er planleggingsprosesser. En planleggingsprosess beskriver stegene, som i ulike faser av et prosjekt, skal gjennomføres for å lage gode planer og tilrettelegge for en god gjennomføring av ... -
Hvordan legger lærebokoppgaver i naturfag til rette for å øve nøkkelkompetanser for bærekraftig utvikling?
(Master thesis, 2021)Høsten 2020 ble Fagfornyelsen (LK20) implementert i norske skoler, der det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling er en viktig del av både kompetansemål og den overordnede delen. I forbindelse med innføringen av ... -
Hvordan legger lærebøker i Biologi 2 opp til øving av nøkkelkompetanser i utdanning for bærekraftig utvikling?
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i introduksjonen av tverrfaglige temaer i Fagfornyelse med fokus på utdanning for bærekraftig utvikling (UBU). I møte med skolen gjennom lektorutdanningen ved NMBU erfarte jeg at ... -
Hvordan opplever studenter bærekraftig utvikling ved deres universitet?
(Master thesis, 2022)En bærekraftig utvikling av samfunnet er mer relevant enn noen gang, nå som vi beveger oss videre inn i andre tiår av det tjueførste århundret. I møte med bærekraftsutfordringene trenger mennesker både relevant kunnskap ... -
Hvordan oppnå økt verdiskapning gjennom proaktiv styring av usikkerhet i eiendomsutvikling
(Master thesis, 2016-09-06)The real estate industry is very important to the Norwegian economy. The bureau Statistics Norway reported that 31 301 homes and 5 171 600 square meters of commercial space was built in 2015. Next to the oil industry, the ... -
Hvordan optimalisere Agisoft Photoscan sine resultater?
(Master thesis, 2015-08-12)Oppgaven er skrevet innen fagområdet geomatikk, på vegne av Skanska Survey. Bilder fra drone gir en interessant datafangst. Droners unike navigasjonsevne er en fordel for å innhente bilder fra vanskelige områder, som ... -
Hvordan planlegge og etterprøve luminanskontrast i praksis
(Master thesis, 2016-08-29)Som en del av universell utforming stiller Byggteknisk forskrift (TEK10) ytelseskrav til luminanskontraster i nye bygg. Universell utforming er et virkemiddel som bidrar til å gjøre bygg mer tilgjengelig for et større ... -
Hvordan priser entreprenører risiko i bygg- og anleggsprosjekter?
(Master thesis, 2012-08-21)Temaet for denne oppgaven er entreprenørenes risikoprising i tilbudsfasen, og hvilke vurderinger som ligger til grunn for den prisen som blir gitt. Risikoprising og risikostyring er noe entreprenørene til daglig befatter ... -
Hvordan støtte kjemielevers muntlige aktivitet ved å arbeide utforskende på laboratoriet
(Master thesis, 2016-08-29)Tema for denne oppgaven har vært å finne ut om kjemielever blir mer muntlige aktive på laboratoriet om de arbeider utforskende. Som bakgrunn for dette temaet ligger det at kjemi er et eget språk, et komplekst språk som må ... -
Hvordan øve kompetanser for bærekraftig utvikling ved hjelp av utforskende arbeidsmåter i biologi?
(Master thesis, 2019)Med Kunnskapsdepartementets varslede inkludering av temaet bærekraftig utvikling i Fagfornyelsen ønsket jeg å være med på å utvikle praksisnær kunnskap om Utdanning for bærekraftig utvikling (UBU), og som lærerstudent ... -
Hvorfor fjelltur? : en kvalitativ undersøkelse av den norske turkulturen
(Master thesis, 2016-04-05)Hva er meningen med fjelltur for folk? For å få svar på problemstillingen skal jeg benytte meg av tre undersøkelser som bygger på hverandre. Først skal jeg foreta en dokumentanalyse av historien om det norske friluftslivet. ...