Hvordan kan digitale ressurser stimulere elevers motivasjon for fysikk?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2830724Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (RealTek) [1723]
Sammendrag
I denne oppgaven utforsker jeg hvordan åpne digitale ressurser, som for eksempel Youtubevideoer kan stimulere elevers motivasjon for fysikk. Med et teoretisk rammeverk bestående av motivasjonsteori og teori om multimodalitet og representasjonsformer drøfter jeg hva disse digitale ressursene kan tilby i undervisningen, og hvilke motivasjonsfaktorer de kan påvirke. En viktig del av motivasjon handler om forventninger om å mestre eller lykkes. For å legge til rette for mestring er det nødvendig å ta hensyn til elevers individuelle behov og forutsetninger. Elever vil også ha ulike interesser og knytte ulik verdi til fysikk, og fysikkens ulike tema. Dette kan få stor betydning for elevers motivasjon; hvor mye innsats de legger ned, hvor mye de engasjerer seg og hvor lenge de holder ut i møte med motstand. Videre anvender jeg teori om selvattribusjon og beskyttelse av selvverd, som i stor grad kan forklare elevers adferd og bidra til å forstå og identifisere elever med uheldig motivasjonsutvikling.
Gjennom en intervensjon med 4 fysikkelever over 7 uker har jeg utforsket dette, og mener å kunne presentere funn som tilsier at åpne digitale ressurser har et potensiale for å stimulere elevers motivasjon for fysikk, blant annet gjennom differensiering.
Elever har ulike forutsetninger, og åpne digitale ressurser kan utvide lærerens repertoar, noe som er av betydning for å gi flest mulig elever undervisning tilpasset sine interesser og forutsetninger. Tilgangen på digitale ressurser kan også muliggjøre elevers selvbestemmelse og mulighet til å påvirke undervisningen.