dc.description.abstract | The limited center, its architecture
and the tiny city rooms give identity
to the village of Ringebu. The
streets of Ringebu are, however,
occupied by cars and give less room
for pedestrians and cycles. There
are few connections for them and
many streets do not seem to be
very accessible for soft road users.
Despite the dense center, there is
more land regulated for parking that
could be developed for residential
and commercial buildings to create
a center even more compact and
urban.
The E6 and the railway are emerging
as a barrier that gives the place
even more clearly the character of
being a car-based location. A further
development of the village will
therefore be to reduce the effect of
the barrier and ensure continuous
pedestrian and cycle roads.
The new E6 through
Gudbrandsdalen is suggested to
pass outside the village center.
Several assumptions have been
taken, but the discussion of; E6
going through or outside the village
center has been absent. My task is a
contribution in this missing debate
and deals with an alternative of E6 through the village. With a bypass
around the village like Ringebu
you will move the intensity and
the economic base away from the
center. What consequences this
will have for the village is difficult
to determine for sure, but it is a fact
that some energy will disappear out
of the center. The question is just
how much it will affect Ringebu.
An urban spread is not desirable
for Ringebu and against the ideas
of State and Regional authorities.
The question to be put forward
is: Is it possible to lead the road
through the village center without
compromising Norwegian Public
Roads Administration’s (Statens
Vegvesen) main goal for the new E6
through Gudbrandsdalen?
The idea is that Ringebu as a
stopover would enrich E6 for
travelers and tourists and break up
the distance through the valley in a
positive way. E6 will be integrated in
the village by transforming the road
into an environmental road with
equal attention to all road users.
The main road will in this way act
as a positive element in the center
and be a part of a desired growth of
Ringebu village. Ringebu har et avgrenset sentrum
med arkitektur og byrom som gir
stedet identitet. Gatebildet i
Ringebu er imidlertid preget
av bilen, med lite vekt på myke
trafikanter. Det finnes få gangog
sykkelforbindelser og flere
av gatene fremstår som lite
framkommelige for myke trafikanter.
Ringebu har tidvis et tett sentrum
som gjør at stedet markere seg som
landsby. Samtidig er flere tomter
regulert til parkering, der bolig og
næring kunne ha vært bygd, for å
skape et tett og urbant tettsted. En
fortetting av disse områdene vil føre
til et tettere sentrum med mindre
gaterom og mer urbane gater. E6
og jernbanen fremstår som barriere
som gir stedet enda tydeligere
preg av å være et bilbasert sted. En
videreutvikling ev stedet vil derfor
være å minske effekten av barriere
og sikre gjennomgående gang- og
sykkelvegnett.
Med ny E6 gjennom
Gudbrandsdalen er det foreslått
trasé utenom sentrum. Flere
forutsetninger er tatt, som gjør at
diskusjonen rundt E6 gjennom
sentrum eller utenfor har uteblitt.
Denne oppgaven er et innlegg
i den uteblitte debatten og
gjøre rede for et alternativ med
E6 gjennom sentrum. Med en
omkjøringsvei rundt et tettsted
som Ringebu, vil du dra mye av
intensiteten og næringsgrunnlaget
vekk fra sentrum. Hvilke
konsekvenser dette vil ha for
stedet, er vanskelig å fastslå
sikkert, men det er et faktum at noe
energi vil forsvinne, men det er
vanskelig å si i hvor stor grad det
vil påvirke Ringebu som tettsted.
En sentrumsspredning er ikke
ønskelig for Ringebu og er i strid
med flere statlige og regionale
retningslinjer. Spørsmålet som er
stilt er; Er det mulig å legge veien
gjennom sentrum uten at det går
på bekostning av Statens vegvesen
sine hovedmål for ny E6 gjennom
Gudbrandsdalen? Tanken er at
Ringebu som et stoppested ville
berike E6 for turister og reisende
og bryte opp strekningen gjennom
Gudbrandsdalen på en positiv
måte. E6 integreres i sentrum ved
å omgjøre E6 til miljøgate med likt
fokus på alle trafikantgrupper. E6 vil
slik fungere som et positivt element i
sentrum og være et ledd i en ønsket
vekst for Ringebu som sted. | no_NO |