• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Landscape and Society (LandSam)
  • Master's theses (ILP)
  • View Item
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Landscape and Society (LandSam)
  • Master's theses (ILP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

E6 : en berikelse eller et onde?

Haugstad, Kari Marte
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Master Kari Marte Haugstad.pdf (27.08Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/188425
Date
2014-02-17
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses (ILP) [761]
Abstract
The limited center, its architecture

and the tiny city rooms give identity

to the village of Ringebu. The

streets of Ringebu are, however,

occupied by cars and give less room

for pedestrians and cycles. There

are few connections for them and

many streets do not seem to be

very accessible for soft road users.

Despite the dense center, there is

more land regulated for parking that

could be developed for residential

and commercial buildings to create

a center even more compact and

urban.

The E6 and the railway are emerging

as a barrier that gives the place

even more clearly the character of

being a car-based location. A further

development of the village will

therefore be to reduce the effect of

the barrier and ensure continuous

pedestrian and cycle roads.

The new E6 through

Gudbrandsdalen is suggested to

pass outside the village center.

Several assumptions have been

taken, but the discussion of; E6

going through or outside the village

center has been absent. My task is a

contribution in this missing debate

and deals with an alternative of E6 through the village. With a bypass

around the village like Ringebu

you will move the intensity and

the economic base away from the

center. What consequences this

will have for the village is difficult

to determine for sure, but it is a fact

that some energy will disappear out

of the center. The question is just

how much it will affect Ringebu.

An urban spread is not desirable

for Ringebu and against the ideas

of State and Regional authorities.

The question to be put forward

is: Is it possible to lead the road

through the village center without

compromising Norwegian Public

Roads Administration’s (Statens

Vegvesen) main goal for the new E6

through Gudbrandsdalen?

The idea is that Ringebu as a

stopover would enrich E6 for

travelers and tourists and break up

the distance through the valley in a

positive way. E6 will be integrated in

the village by transforming the road

into an environmental road with

equal attention to all road users.

The main road will in this way act

as a positive element in the center

and be a part of a desired growth of

Ringebu village. Ringebu har et avgrenset sentrum

med arkitektur og byrom som gir

stedet identitet. Gatebildet i

Ringebu er imidlertid preget

av bilen, med lite vekt på myke

trafikanter. Det finnes få gangog

sykkelforbindelser og flere

av gatene fremstår som lite

framkommelige for myke trafikanter.

Ringebu har tidvis et tett sentrum

som gjør at stedet markere seg som

landsby. Samtidig er flere tomter

regulert til parkering, der bolig og

næring kunne ha vært bygd, for å

skape et tett og urbant tettsted. En

fortetting av disse områdene vil føre

til et tettere sentrum med mindre

gaterom og mer urbane gater. E6

og jernbanen fremstår som barriere

som gir stedet enda tydeligere

preg av å være et bilbasert sted. En

videreutvikling ev stedet vil derfor

være å minske effekten av barriere

og sikre gjennomgående gang- og

sykkelvegnett.

Med ny E6 gjennom

Gudbrandsdalen er det foreslått

trasé utenom sentrum. Flere

forutsetninger er tatt, som gjør at

diskusjonen rundt E6 gjennom

sentrum eller utenfor har uteblitt.

Denne oppgaven er et innlegg

i den uteblitte debatten og

gjøre rede for et alternativ med

E6 gjennom sentrum. Med en

omkjøringsvei rundt et tettsted

som Ringebu, vil du dra mye av

intensiteten og næringsgrunnlaget

vekk fra sentrum. Hvilke

konsekvenser dette vil ha for

stedet, er vanskelig å fastslå

sikkert, men det er et faktum at noe

energi vil forsvinne, men det er

vanskelig å si i hvor stor grad det

vil påvirke Ringebu som tettsted.

En sentrumsspredning er ikke

ønskelig for Ringebu og er i strid

med flere statlige og regionale

retningslinjer. Spørsmålet som er

stilt er; Er det mulig å legge veien

gjennom sentrum uten at det går

på bekostning av Statens vegvesen

sine hovedmål for ny E6 gjennom

Gudbrandsdalen? Tanken er at

Ringebu som et stoppested ville

berike E6 for turister og reisende

og bryte opp strekningen gjennom

Gudbrandsdalen på en positiv

måte. E6 integreres i sentrum ved

å omgjøre E6 til miljøgate med likt

fokus på alle trafikantgrupper. E6 vil

slik fungere som et positivt element i

sentrum og være et ledd i en ønsket

vekst for Ringebu som sted.
Publisher
Norwegian University of Life Sciences, Ås

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit