Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaugstad, Kari Marte
dc.date.accessioned2014-02-17T09:18:25Z
dc.date.available2014-02-17T09:18:25Z
dc.date.copyright2013
dc.date.issued2014-02-17
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/188425
dc.description.abstractThe limited center, its architecture and the tiny city rooms give identity to the village of Ringebu. The streets of Ringebu are, however, occupied by cars and give less room for pedestrians and cycles. There are few connections for them and many streets do not seem to be very accessible for soft road users. Despite the dense center, there is more land regulated for parking that could be developed for residential and commercial buildings to create a center even more compact and urban. The E6 and the railway are emerging as a barrier that gives the place even more clearly the character of being a car-based location. A further development of the village will therefore be to reduce the effect of the barrier and ensure continuous pedestrian and cycle roads. The new E6 through Gudbrandsdalen is suggested to pass outside the village center. Several assumptions have been taken, but the discussion of; E6 going through or outside the village center has been absent. My task is a contribution in this missing debate and deals with an alternative of E6 through the village. With a bypass around the village like Ringebu you will move the intensity and the economic base away from the center. What consequences this will have for the village is difficult to determine for sure, but it is a fact that some energy will disappear out of the center. The question is just how much it will affect Ringebu. An urban spread is not desirable for Ringebu and against the ideas of State and Regional authorities. The question to be put forward is: Is it possible to lead the road through the village center without compromising Norwegian Public Roads Administration’s (Statens Vegvesen) main goal for the new E6 through Gudbrandsdalen? The idea is that Ringebu as a stopover would enrich E6 for travelers and tourists and break up the distance through the valley in a positive way. E6 will be integrated in the village by transforming the road into an environmental road with equal attention to all road users. The main road will in this way act as a positive element in the center and be a part of a desired growth of Ringebu village. Ringebu har et avgrenset sentrum med arkitektur og byrom som gir stedet identitet. Gatebildet i Ringebu er imidlertid preget av bilen, med lite vekt på myke trafikanter. Det finnes få gangog sykkelforbindelser og flere av gatene fremstår som lite framkommelige for myke trafikanter. Ringebu har tidvis et tett sentrum som gjør at stedet markere seg som landsby. Samtidig er flere tomter regulert til parkering, der bolig og næring kunne ha vært bygd, for å skape et tett og urbant tettsted. En fortetting av disse områdene vil føre til et tettere sentrum med mindre gaterom og mer urbane gater. E6 og jernbanen fremstår som barriere som gir stedet enda tydeligere preg av å være et bilbasert sted. En videreutvikling ev stedet vil derfor være å minske effekten av barriere og sikre gjennomgående gang- og sykkelvegnett. Med ny E6 gjennom Gudbrandsdalen er det foreslått trasé utenom sentrum. Flere forutsetninger er tatt, som gjør at diskusjonen rundt E6 gjennom sentrum eller utenfor har uteblitt. Denne oppgaven er et innlegg i den uteblitte debatten og gjøre rede for et alternativ med E6 gjennom sentrum. Med en omkjøringsvei rundt et tettsted som Ringebu, vil du dra mye av intensiteten og næringsgrunnlaget vekk fra sentrum. Hvilke konsekvenser dette vil ha for stedet, er vanskelig å fastslå sikkert, men det er et faktum at noe energi vil forsvinne, men det er vanskelig å si i hvor stor grad det vil påvirke Ringebu som tettsted. En sentrumsspredning er ikke ønskelig for Ringebu og er i strid med flere statlige og regionale retningslinjer. Spørsmålet som er stilt er; Er det mulig å legge veien gjennom sentrum uten at det går på bekostning av Statens vegvesen sine hovedmål for ny E6 gjennom Gudbrandsdalen? Tanken er at Ringebu som et stoppested ville berike E6 for turister og reisende og bryte opp strekningen gjennom Gudbrandsdalen på en positiv måte. E6 integreres i sentrum ved å omgjøre E6 til miljøgate med likt fokus på alle trafikantgrupper. E6 vil slik fungere som et positivt element i sentrum og være et ledd i en ønsket vekst for Ringebu som sted.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.titleE6 : en berikelse eller et onde?no_NO
dc.title.alternativeE6 : good or bad?no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Spatial, territorial planning: 238no_NO
dc.source.pagenumber146no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel