Uranienborg skole : forbedring av skolens uterom i den tette byen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/188208Utgivelsesdato
2011-09-28Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (ILP) [763]
Sammendrag
Denne oppgaven fokuserer på skolegårdsforbedring i indre by, og
tar for seg Uranienborg skole som et eksempel. Gjennom oppgaven
er det jobbet fra et overordnet nivå og ned til et utformingsforslag på
et mer detaljert nivå. Det er lagt vekt på hvordan man best mulig kan
tilrettelegge når utearealet skolen har rådighet over er begrenset,
noe som i dag er en svært aktuell problemstilling i tette byer.
Oppgaven består av fire deler: registrering og analyse, teori, referanseprosjekter
og til slutt prosjektering.
Registrering og analyse
Det er i oppgaven blitt utført flere registreringer og analyser for å
belyse dagens utfordringer. Gjennom disse kommer det frem at
store deler av skolens uterom ikke holder en tilfredsstillende standard,
verken når det gjelder utnyttelse av areal, arealstørrelse,
innhold eller kvalitet på uterommene.
For å danne et bredere grunnlag for prosjektering er det gjennomført
en brukerundersøkelse hvor et utvalg av elever og ansatte er
intervjuet. Som representanter for brukerne av skolegården gav de
et inntrykk av hvordan brukerne trives i skolegården, hva de liker
ved skolegården og hva de savner. Gjennom undersøkelsen viste
det seg at de delene av skolens uteområde som er forbeholdt 5. –
10. klasse ble sett på som grå, kjedelige og tomme. I motsetning
til områdene forbeholdt 1. – 4. klasse som fungerer godt slik de er i
dag.
Registreringene, analysene og brukerundersøkelsen viser i felleskap
at dagens situasjon ikke er optimal. Det er mangel på aktivitetstilbud,
samtidig som skolen har et begrenset uteområde som er dårlig
utnyttet.
Teori
Med denne delen ønskes det å sette fokus på skolegårder i tett by,
og de utfordringer som finnes når det gjelder areal og innhold på
disse skolene. Barn og unge tilbringer i dag store deler av dagen i
skole og SFO og det er derfor viktig å sette fokus på skolegården
og dens nære omgivelser som fysisk ramme rundt deres hverdag.
Det dykkes her ned i en rekke aktuelle publikasjoner som omhandler
dette temaet. Gjennom denne delen kommer det frem at det på
skoler i tett by er et sterkt behov for krav og normer som kan være
med å sikre barn og unges oppvekstvilkår.
Referanseprosjekter
Ulike skoleprosjekter er presentert. Disse blir brukt som idébank,
inspirasjon og forbilder til den videre prosjekteringen.
Prosjektering
Her presenteres det endelige prosjektforslaget. Med bakgrunn i de
øvrige delene er det utformet hovedutfordringer for, og mål med
prosjekteringen. Selve skoletomten er utvidet og uterommet er blitt
oppdelt i delområdene: Nedre skolegård, Øvre skolegård, Pileskogen,
Tunet og Ungdomsrommet. Disse delområdene har fått klare
rammer og funksjoner, mens de samtidig inngår i den helhetlige
utforming av skolegården. Et godt aktivitetstilbud er opparbeidet
i tillegg til gode arenaer for ballspill, og roligere områder. Det er
i skolegården opparbeidet en rekke gode sittemuligheter og oppholdsarealer.
I den nye skolegården vil brukerne få en helt annen
opplevelse enn de får i dag, og de vil forhåpentligvis bruke anlegget
både i og utenom skoletiden. This master thesis focuses on improvement of school yards in the
inner city, and uses Uranienborg School as an example. The thesis
starts on a superior level and work its way down to a design proposal
on a more detailed level. It emphasizes how to best organize
when the school’s outdoor area is limited. This is a very relevant
issue in dense cities today.
The thesis consists of four parts: registration and analysis, theory,
reference projects and finally design.
Registration and Analysis
In the thesis, several registrations and analysis has been rendered
to shed light on today’s challenges. This shows, that large parts of
the school’s outdoor area don’t maintain a satisfying standard, neither
in terms of utilization of area, area size, content or the outdoor
quality.
To create a better foundation for the design, a user survey has been
conducted. Here, a selection of pupils and employees were interviewed.
As representatives for those using the school yard, they
gave an impression of how the users like being in the schoolyard,
what they like about the schoolyard and what they lack outside.
The survey shows that parts of the areas reserved for 5. – 10. grade
was seen as gray, dull and empty. In contrast to the areas reserved
for 1. – 4. grade that functions well as they are today.
Together, the registration, analysis and user survey show that the
current situation is not as good as it could be. The schoolyard has a
lack of activities, and limited space that are poorly utilized.
Theory
In this part, the desire is to shed light on school yards in the dense
city, and the challenges that exists in terms of area and content
of these schools. Children and youth spend much of their time
in school and daycare facilities for school children. It is therefore
important to focus on the school yard and its close surroundings
as a physical setting around their everyday life. This part looks into
a series of publications concerning this subject, and it shows that
schools in dense cities has a strong need for requirements and
standards that can help ensure children and youth’s upbringing.
Reference projects
Various school projects are presented. These will be used as a think
tank, inspiration and role models in further design.
Design
In this part, the final design is presented. With foundation in the
previous parts, the main design challenges, and design goals is
shaped. The school yard is expanded and the outdoor area has
been divided into sub-areas: the lower school yard, the upper
schoolyard, the willow forest, the country courtyard and the youth
room. These sub-areas have been given clear boundaries and functions,
but at the same time they are part of the overall design. The
schoolyard now has lots of activities to offer, as well as good areas
for ball games and relaxation. There are also different kinds of new
seating and common areas around the school yard. Hopefully, with
a new design, the users of the schoolyard will get a different experience
than they get today, and hopefully, they will use the area both
inside and outside school hours.