Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThorstensen, Helene
dc.date.accessioned2011-09-28T08:20:22Z
dc.date.available2011-09-28T08:20:22Z
dc.date.copyright2011
dc.date.issued2011-09-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/188208
dc.description.abstractDenne oppgaven fokuserer på skolegårdsforbedring i indre by, og tar for seg Uranienborg skole som et eksempel. Gjennom oppgaven er det jobbet fra et overordnet nivå og ned til et utformingsforslag på et mer detaljert nivå. Det er lagt vekt på hvordan man best mulig kan tilrettelegge når utearealet skolen har rådighet over er begrenset, noe som i dag er en svært aktuell problemstilling i tette byer. Oppgaven består av fire deler: registrering og analyse, teori, referanseprosjekter og til slutt prosjektering. Registrering og analyse Det er i oppgaven blitt utført flere registreringer og analyser for å belyse dagens utfordringer. Gjennom disse kommer det frem at store deler av skolens uterom ikke holder en tilfredsstillende standard, verken når det gjelder utnyttelse av areal, arealstørrelse, innhold eller kvalitet på uterommene. For å danne et bredere grunnlag for prosjektering er det gjennomført en brukerundersøkelse hvor et utvalg av elever og ansatte er intervjuet. Som representanter for brukerne av skolegården gav de et inntrykk av hvordan brukerne trives i skolegården, hva de liker ved skolegården og hva de savner. Gjennom undersøkelsen viste det seg at de delene av skolens uteområde som er forbeholdt 5. – 10. klasse ble sett på som grå, kjedelige og tomme. I motsetning til områdene forbeholdt 1. – 4. klasse som fungerer godt slik de er i dag. Registreringene, analysene og brukerundersøkelsen viser i felleskap at dagens situasjon ikke er optimal. Det er mangel på aktivitetstilbud, samtidig som skolen har et begrenset uteområde som er dårlig utnyttet. Teori Med denne delen ønskes det å sette fokus på skolegårder i tett by, og de utfordringer som finnes når det gjelder areal og innhold på disse skolene. Barn og unge tilbringer i dag store deler av dagen i skole og SFO og det er derfor viktig å sette fokus på skolegården og dens nære omgivelser som fysisk ramme rundt deres hverdag. Det dykkes her ned i en rekke aktuelle publikasjoner som omhandler dette temaet. Gjennom denne delen kommer det frem at det på skoler i tett by er et sterkt behov for krav og normer som kan være med å sikre barn og unges oppvekstvilkår. Referanseprosjekter Ulike skoleprosjekter er presentert. Disse blir brukt som idébank, inspirasjon og forbilder til den videre prosjekteringen. Prosjektering Her presenteres det endelige prosjektforslaget. Med bakgrunn i de øvrige delene er det utformet hovedutfordringer for, og mål med prosjekteringen. Selve skoletomten er utvidet og uterommet er blitt oppdelt i delområdene: Nedre skolegård, Øvre skolegård, Pileskogen, Tunet og Ungdomsrommet. Disse delområdene har fått klare rammer og funksjoner, mens de samtidig inngår i den helhetlige utforming av skolegården. Et godt aktivitetstilbud er opparbeidet i tillegg til gode arenaer for ballspill, og roligere områder. Det er i skolegården opparbeidet en rekke gode sittemuligheter og oppholdsarealer. I den nye skolegården vil brukerne få en helt annen opplevelse enn de får i dag, og de vil forhåpentligvis bruke anlegget både i og utenom skoletiden. This master thesis focuses on improvement of school yards in the inner city, and uses Uranienborg School as an example. The thesis starts on a superior level and work its way down to a design proposal on a more detailed level. It emphasizes how to best organize when the school’s outdoor area is limited. This is a very relevant issue in dense cities today. The thesis consists of four parts: registration and analysis, theory, reference projects and finally design. Registration and Analysis In the thesis, several registrations and analysis has been rendered to shed light on today’s challenges. This shows, that large parts of the school’s outdoor area don’t maintain a satisfying standard, neither in terms of utilization of area, area size, content or the outdoor quality. To create a better foundation for the design, a user survey has been conducted. Here, a selection of pupils and employees were interviewed. As representatives for those using the school yard, they gave an impression of how the users like being in the schoolyard, what they like about the schoolyard and what they lack outside. The survey shows that parts of the areas reserved for 5. – 10. grade was seen as gray, dull and empty. In contrast to the areas reserved for 1. – 4. grade that functions well as they are today. Together, the registration, analysis and user survey show that the current situation is not as good as it could be. The schoolyard has a lack of activities, and limited space that are poorly utilized. Theory In this part, the desire is to shed light on school yards in the dense city, and the challenges that exists in terms of area and content of these schools. Children and youth spend much of their time in school and daycare facilities for school children. It is therefore important to focus on the school yard and its close surroundings as a physical setting around their everyday life. This part looks into a series of publications concerning this subject, and it shows that schools in dense cities has a strong need for requirements and standards that can help ensure children and youth’s upbringing. Reference projects Various school projects are presented. These will be used as a think tank, inspiration and role models in further design. Design In this part, the final design is presented. With foundation in the previous parts, the main design challenges, and design goals is shaped. The school yard is expanded and the outdoor area has been divided into sub-areas: the lower school yard, the upper schoolyard, the willow forest, the country courtyard and the youth room. These sub-areas have been given clear boundaries and functions, but at the same time they are part of the overall design. The schoolyard now has lots of activities to offer, as well as good areas for ball games and relaxation. There are also different kinds of new seating and common areas around the school yard. Hopefully, with a new design, the users of the schoolyard will get a different experience than they get today, and hopefully, they will use the area both inside and outside school hours.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectLandskapsarkitekturen_US
dc.subjectLandscape architectureen_US
dc.subjectUranienborg skoleen_US
dc.subjectUranienborg Schoolen_US
dc.subjectDesignen_US
dc.titleUranienborg skole : forbedring av skolens uterom i den tette byenen_US
dc.title.alternativeUranienborg School : improvement of a school yard in the dense cityen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Spatial, territorial planning: 238en_US
dc.source.pagenumber103en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel