dc.description.abstract | I 2006 ble Asker kommune medlem av "Sykkelbynettverket". Dette nettverket har til hensikt å legge til rette for sykling i norske byer og tettsteder. Dette samsvarer med de mål og strategier definert i den Nasjonale sykkelstrategien lansert som en del av Nasjonal transportplan i 2006-2015. Landets mest trafikerte vei, E18, går gjennom Asker kommune. Her oppstår store forsinkelser, spesielt i retning Oslo, i forbindelse med morgenrushet. Køene forplanter seg på det lokale veinettet og skaper problemer for de som bor og jobber i nærområdene. Forurensning, støy, dårlig framkommelighet, miljøulemper og trafikkulykker er noen av de ulempene som lokalbefolkningen opplever. I en slik sammenheng er det viktig å se på sykkelen som en nyttig ressurs for å endre folks transportvaner. Ved å tilrettelegge bedre for syklister, fotgjengere og kollektivtrafikk, skal flere lokkes til å parkere bilen. I den kommende kommunedelplanen for Holmen - Slependen området (østre Asker), skal det etableres et sammenhengende hovedsykkelveinett. Dette er et viktig ledd i områdeutviklingen. Bomiljøet skal bedres og trafikkvolumet på veinettet skal reduseres. Gjennom sitt medlemskap i "Sykkelbynettverket" har kommunen kartlagt mangler og forbedringspotensialer på hovedsykkelveinettet. En del av fylkesvei 201, ved navn Fekjan, blir sett på som en viktig del av dette sykkelveinettet, men har mangler og er lite tilrettelagt for syklister. Hensikten med oppgaven er å bekrefte at Fekjan er en viktig del av hovedsykkelveinettet. Dette blir testet ut ved hjelp av et GIS-verktøy, en areal- og transportplanleggingsmodell (ATP-modell). Beregninger fra ATP-modellen og flere overordnede analyser bekrefter at Fekjan har et potensiale i å bli en viktig del av et hovedsykkelveinett. Et videre mål med oppgaven er å vise til hvordan en hovedsykkeltrasé kan innlemmes i det eksistrende veinettet på Fekjan. Flere underordnede analyser som trafikksystemer, landskap, kulturmiljø, eiendomsforhold og bygningsfunksjoner utgjør det materialet som legges til grunn for valget, å omgjøre Fekjan fra vei til gate. Dette har som hensikt å bedre tilgjengeligheten og framkommeligheten for syklisten. Kollektivtrafikken prioriteres også. I en konsekvensutredning anbefales et gateprofil med et tosidig sykkelfelt i kjørebanen, sammen med kollektivfelt, fortau og gang- og sykkelvei. Gaten skal forhindre bilen i å ha enerett i kjørebanen. Fekjan vil bygge opp om kommunens visjon om en fremtidig "Fjordby", hvor det oppleves trygt og attraktivt å sykle. | en_US |