Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBremdal, Susanne I.
dc.date.accessioned2011-08-26T08:09:41Z
dc.date.available2011-08-26T08:09:41Z
dc.date.copyright2011
dc.date.issued2011-08-26T08:09:41Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/188154
dc.description.abstractI 2006 ble Asker kommune medlem av "Sykkelbynettverket". Dette nettverket har til hensikt å legge til rette for sykling i norske byer og tettsteder. Dette samsvarer med de mål og strategier definert i den Nasjonale sykkelstrategien lansert som en del av Nasjonal transportplan i 2006-2015. Landets mest trafikerte vei, E18, går gjennom Asker kommune. Her oppstår store forsinkelser, spesielt i retning Oslo, i forbindelse med morgenrushet. Køene forplanter seg på det lokale veinettet og skaper problemer for de som bor og jobber i nærområdene. Forurensning, støy, dårlig framkommelighet, miljøulemper og trafikkulykker er noen av de ulempene som lokalbefolkningen opplever. I en slik sammenheng er det viktig å se på sykkelen som en nyttig ressurs for å endre folks transportvaner. Ved å tilrettelegge bedre for syklister, fotgjengere og kollektivtrafikk, skal flere lokkes til å parkere bilen. I den kommende kommunedelplanen for Holmen - Slependen området (østre Asker), skal det etableres et sammenhengende hovedsykkelveinett. Dette er et viktig ledd i områdeutviklingen. Bomiljøet skal bedres og trafikkvolumet på veinettet skal reduseres. Gjennom sitt medlemskap i "Sykkelbynettverket" har kommunen kartlagt mangler og forbedringspotensialer på hovedsykkelveinettet. En del av fylkesvei 201, ved navn Fekjan, blir sett på som en viktig del av dette sykkelveinettet, men har mangler og er lite tilrettelagt for syklister. Hensikten med oppgaven er å bekrefte at Fekjan er en viktig del av hovedsykkelveinettet. Dette blir testet ut ved hjelp av et GIS-verktøy, en areal- og transportplanleggingsmodell (ATP-modell). Beregninger fra ATP-modellen og flere overordnede analyser bekrefter at Fekjan har et potensiale i å bli en viktig del av et hovedsykkelveinett. Et videre mål med oppgaven er å vise til hvordan en hovedsykkeltrasé kan innlemmes i det eksistrende veinettet på Fekjan. Flere underordnede analyser som trafikksystemer, landskap, kulturmiljø, eiendomsforhold og bygningsfunksjoner utgjør det materialet som legges til grunn for valget, å omgjøre Fekjan fra vei til gate. Dette har som hensikt å bedre tilgjengeligheten og framkommeligheten for syklisten. Kollektivtrafikken prioriteres også. I en konsekvensutredning anbefales et gateprofil med et tosidig sykkelfelt i kjørebanen, sammen med kollektivfelt, fortau og gang- og sykkelvei. Gaten skal forhindre bilen i å ha enerett i kjørebanen. Fekjan vil bygge opp om kommunens visjon om en fremtidig "Fjordby", hvor det oppleves trygt og attraktivt å sykle.en_US
dc.description.sponsorshipVegdirektoratet, Statens vegvesenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectsykkelen_US
dc.subjectATP-modellen_US
dc.subjectAsker kommuneen_US
dc.subjectKonsekvensutredningen_US
dc.subjectSykkelbynettverken_US
dc.subjecthovedsykkeltraséen_US
dc.titleHovedsykkeltrasé gjennom Holmen i Asker kommune - En lokaliseringsstudieen_US
dc.title.alternativeMain bicycle route through Holmen in Asker municipality, Norway - A study of locationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230en_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Building and regulation planning: 234en_US
dc.source.pagenumber90en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel