Basert på beste internasjonale praksis, hvordan ligger et utvalgt antall nordiske førende bedrifter an i forhold til anvendelse og nytteverdier på balansert målstyring i dag?
Abstract
Bruken og utviklingen av balansert målstyring (BM) på verdensbasis er snart inne i sitt tredje
tiår. Mange nordiske virksomheter har tatt i bruk dette styringssystemet og bruker dette
aktivt i dag som en integrert del av strategiarbeidet. Denne masteroppgaven sammenligner
et knippe av disse målt opp mot internasjonale beste praksis, representert ved The
Palladium Group Inc.1 sin Hall of Fame.
Vi har samlet inn data ved hjelp av en spørreundersøkelse, samt etterfølgende
dybdeintervjuer for tre av respondentene. Spørreundersøkelsen er basert på en
internasjonal undersøkelse som brukes for å kartlegge virksomheters prestasjon vedrørende
BM. Undersøkelsen inneholder 27 påstander om bruken av BM, representert ved 5
prinsipper: mobilisering, operasjonalisering, samordning, motivasjon og kontinuitet.
Respondentene vurderte sin virksomhets prestasjon og vekting av viktighet sett opp mot
strategisk måloppnåelse innenfor disse påstandene. Vi supplerte undersøkelsen med 9 egne
spørsmål som gikk på oppfattet nytteverdi. Til sammen besto utvalget vårt av 9 norske og 1
svensk virksomhet. Under intervjuene ble svarene som var avgitt drøftet og kommentert.
Våre resultater viser at jevnt over presterer virksomhetene godt, men et gap opp til beste
praksis er til stede. Det er få tydelige trender i resultatene, de ulike indikasjonene, både gode
og dårlige, har bakgrunn i interne faktorer. Det er lite som tyder på at gapene er til stede
grunnet bransje eller geografi. Arbeidet med oppgaven avdekket at de aller fleste
virksomhetene jobber mye med utarbeidelse av KPI’er og kommunikasjon av strategien,
mens mye annet vedrørende BM har mindre fokus og treffes mer eller mindre ubevisst.
Utfra resultatene mener vi at kommunikasjon og motivasjon av strategien og BMtilnærmingen
er de prinsippene det er viktigst å legge vekt på når det gjelder positiv
strategisk måloppnåelse. Disse faktorene virker til å generere positive ringvirkninger innenfor
alle prinsippene. Virksomhetene som har prestert best i undersøkelsen har jobbet mye med
å skreddersy BM til sitt behov. Vi tror at dette er nødvendig for at de ønskede effekter skal
oppnås, uavhengig av virksomhet og bransje.