• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • School of Economics and Business (HH)
  • Master's theses (HH)
  • View Item
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • School of Economics and Business (HH)
  • Master's theses (HH)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Basert på beste internasjonale praksis, hvordan ligger et utvalgt antall nordiske førende bedrifter an i forhold til anvendelse og nytteverdier på balansert målstyring i dag?

Lind, Anders Østenstad; Kazaz, Zlatko
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Lind og Kazaz - Masteroppgave - UMB.pdf (1.843Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/187635
Date
2011-11-14
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses (HH) [924]
Abstract
Bruken og utviklingen av balansert målstyring (BM) på verdensbasis er snart inne i sitt tredje

tiår. Mange nordiske virksomheter har tatt i bruk dette styringssystemet og bruker dette

aktivt i dag som en integrert del av strategiarbeidet. Denne masteroppgaven sammenligner

et knippe av disse målt opp mot internasjonale beste praksis, representert ved The

Palladium Group Inc.1 sin Hall of Fame.

Vi har samlet inn data ved hjelp av en spørreundersøkelse, samt etterfølgende

dybdeintervjuer for tre av respondentene. Spørreundersøkelsen er basert på en

internasjonal undersøkelse som brukes for å kartlegge virksomheters prestasjon vedrørende

BM. Undersøkelsen inneholder 27 påstander om bruken av BM, representert ved 5

prinsipper: mobilisering, operasjonalisering, samordning, motivasjon og kontinuitet.

Respondentene vurderte sin virksomhets prestasjon og vekting av viktighet sett opp mot

strategisk måloppnåelse innenfor disse påstandene. Vi supplerte undersøkelsen med 9 egne

spørsmål som gikk på oppfattet nytteverdi. Til sammen besto utvalget vårt av 9 norske og 1

svensk virksomhet. Under intervjuene ble svarene som var avgitt drøftet og kommentert.

Våre resultater viser at jevnt over presterer virksomhetene godt, men et gap opp til beste

praksis er til stede. Det er få tydelige trender i resultatene, de ulike indikasjonene, både gode

og dårlige, har bakgrunn i interne faktorer. Det er lite som tyder på at gapene er til stede

grunnet bransje eller geografi. Arbeidet med oppgaven avdekket at de aller fleste

virksomhetene jobber mye med utarbeidelse av KPI’er og kommunikasjon av strategien,

mens mye annet vedrørende BM har mindre fokus og treffes mer eller mindre ubevisst.

Utfra resultatene mener vi at kommunikasjon og motivasjon av strategien og BMtilnærmingen

er de prinsippene det er viktigst å legge vekt på når det gjelder positiv

strategisk måloppnåelse. Disse faktorene virker til å generere positive ringvirkninger innenfor

alle prinsippene. Virksomhetene som har prestert best i undersøkelsen har jobbet mye med

å skreddersy BM til sitt behov. Vi tror at dette er nødvendig for at de ønskede effekter skal

oppnås, uavhengig av virksomhet og bransje.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit