• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • School of Economics and Business (HH)
  • Master's theses (HH)
  • View Item
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • School of Economics and Business (HH)
  • Master's theses (HH)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konseptutvikling i opplevesesøkonomien

Skinnes, Live
Master thesis
Thumbnail
View/Open
KONFEDENSTIELOPPGAVELIVESKINNES.pdf (10.81Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/187617
Date
2011-11-11
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses (HH) [940]
Abstract
Utviklingen av gode ideer er essensielt for fremgang og dynamikk i samfunnet vårt. Det teoretiske

grunnlaget på innovasjon studiet ved UMB har i stor grad vært fokusert på teknologibasert

produktutvikling. Jeg har savnet fokus på tjenester og service, og helhetlig konseptutvikling. I vår

tidsperiode, ” opplevelsesøkonomien” er det kunden og markedet som bør være i fokus. Man må se

trender i tiden, og utvikle både tjenester, produkter og service ut fra de rette strandpunktene.

Jeg har derfor i denne oppgaven valgt å gi en ny innovativ tankegang en sjanse til å vise oss nye veier

innen å drive konseptutvikling. Å se på tvers av inngåtte grenser i samfunnet, ta det beste fra alle

verdener, og ikke minst; ha kundens behov og mål som utgangspunktet for utviklingen. Blue Ocean

Strategy er det teoretiske perspektivet gjennom oppgaven.

For å snevre oppgaven valgte jeg å gjøre dette med fokus på en idé jeg har hatt en stund, å utvikle et

spesielt hotell, i hjembygden min og hovedproblemstillingen ble da som følger;

Hvordan kan fremtidens hotell utvikles?

Det vil jeg svare på igjennom delproblemstillingene;

- Hvordan kan bransjegrenser utfordres for å tenke nytt i hvordan man utvikler en

bedrift?

- Hvordan kan et hotell i Krødsherad formes slik at det ivaretar både hva markedet

legger vekt på og trender i samfunnet?

Det ble samlet inn markedsdata gjennom sekundærdata spørreundersøkelser, og flere dybdeintervju.

Mye av metoden gikk på en femtrinnsprosess for å gjøre om markedsinformasjonen til ”kundebehov”

som igjen ble grunnlag for bruk av ”Blue Ocean Strategy” sine metoder for å se med nye øyne på

bransjen ”hotell” . Under nedbryting og oppbygging av bransjen la undertegnende vekt - ikke bare på

markedets ønsker, men også klare trender i tiden, og på den måten kom svarene på begge

delproblemstillingene på plass. Prosessen ble en blanding av ” tradisjonelle” utviklingsmetoder og nye

tankeganger.

Prosessen endte med utviklingen av et Landskapshotell, som har hovedfokus på å ha ” business i

naturen” , et sterkt miljøfokus og å være et eksklusivt sted for utvalgte grupper. Kvalitetssikring av

valgene ble gjort i et kvalitetshus, og det konkluderes med at å se på tvers av inngåtte grenser gir rom

for nye muligheter å drive business som har et bærekraftig perspektiv både med hensyn på økologi,

sosiologi og økonomi.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit