Aksjonsbasert læring : en masteroppgave om bruk av campmodell i høyere utdannig
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/187588Utgivelsesdato
2013-08-26Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1072]
Sammendrag
Denne masteroppgaven har som formål å se på hva som skjer med opplevelsen av læringsutbyttet når man flytter deler av undervisningen ut av klasserommet og over i det praktiske der studentene arbeider med entreprenørielle metoder som innovasjonscamp.
Studien er gjennomført etter kvalitativ metode, og bygger på dybdeintervju av ti informanter som alle har vært studenter i et fag der en innovasjonscamp var blitt benyttet som en del av undervisningen.
Hovedfunnene i undersøkelsen var at innovasjonscampen bidro til å fremme studentens generelle læringsutbytte, motivere studentene til videre arbeid med faget i etterkant av campen og sosialisere studentene innad i klassen.
Gjennom innovasjonscampen ble deltakerne lettere sosialisert som gruppe enn gjennom vanlige forelesninger. Undersøkelsen viste også at studentene hadde tilegnet seg nye verktøy til videre læring, og bidro til å gi studentene trening i både presentasjonsteknikk, teamarbeid og caseløsnig.
Entreprenørskap i utdannelsen trenger ikke å ende opp med at studenter starte egne bedrifter, entreprenørskapsfag, camper og andre simuleringer kan ses på som en innføring i hvordan man kan jobbe under uforutsigbare omgivelser. Samtidig som denne formen for aksjonsbasert læring ofte knyttes opp mot næringslivet, tilbyr den studentene bedre innsikt i hva som venter dem etter fullførte studier.