Kapitaltilgang og tilskudd fra Innovasjon Norge : vekst i norske bedrifter
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/187554Utgivelsesdato
2014-02-13Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1071]
Sammendrag
Denne studien undersøker hvordan ulike former for kapital, med spesielt fokus på tilskudd
fra Innovasjon Norge, oppfattes som viktig for bedrifters vekst. Eksiterende teori angriper
dette svært ulikt og til tider motstridene. Det legges i denne oppgaven frem teorier om at
ekstern kapital bidrar til høyere vekst, og teorier om at bedrifter som velger å ikke selge
deler av bedriften har større sannsynlighet for videre vekst. Tilskudd fra Innovasjon Norge
derimot bringer ekstern kapital inn i bedriften, uten at må selge eierandeler. På bakgrunn av
denne antagelsen og den teoretiske spenningen omhandlende temaet, utviklet jeg
problemstillingen; på hvilken måte påvirker offentlige tilskudd fra Innovasjon Norge veksten i
norske bedrifter?
Datainnsamlingen ble gjort gjennom åtte dybdeintervjuer med ledere i åtte norske
aksjeselskap. Bedriftene er plukket ut med utgangspunkt i Dagens Næringsliv gasellekåring
for 2012, og ved å sammenligne bedrifter etter størrelsen på omsetning, resultat, antall
ansatte og alder.
Resultatene viser at det er stor forskjell i hvor problematisk bedriftene oppfatter tilgangen
på kapital. I oppgavens utvalg er det bedrifter som støtter opp under teorien om at ekstern
kapital er en pådriver for vekst, men også eksempler hvor gründeren selv har beholdt
eierskapet og fortsatt opplevd stor vekst. Også i forhold til hovedproblemstillingen i
oppgaven viser resultatene ulike tendenser. Flere bedrifter er tydelige på at tilskudd fra
Innovasjon Norge har vært avgjørende for den veksten de har opplevd, mens andre mener
at tilskudd har vært mindre viktig. Et overraskende funn i oppgaven var hvor forskjellig
bedriftene vektlegger økonomisk kompetanse, og dens rolle i hvorvidt man har mottatt
tilskudd og ekstern kapital.
Det finnes ingen resultater i oppgaven som tyder på at tilskudd fra Innovasjon Norge har en
negativ påvirkning på vekst, men det er stor variasjon i hvor stor den positive påvirkningen
har vært. Måten påvirkningen har skjedd på varier også stort blant bedriftene i oppgaven.
This study examines how different forms of capital, with a particular focus on grants from
Innovation Norway, is vital for corporate growth. Existing theory approach this very different
and at times contradictory. This paper show theories that external capital contributes to
higher growth, and theories that businesses that choose not to sell parts of the business,
have a greater likelihood of further growth. Grants from Innovation Norway on the other
hand, brings external capital into the business, without the need to sell assets. On the basis
of this assumption and on the theoretical tension about this issue , I developed the following
research question; which affects the way public funding from Innovation Norway growth in
Norwegian businesses?
Data collection was done through eight in-depth interviews with managers in eight
Norwegian companies. The companies were selected based on the Dagens Næringslivs
gazelle competition of 2012, and comparing companies in terms of revenue, profit, number
of employees and age.
The results show that there is a big difference in how problematic firms perceive access to
capital. Among the selection, there are companies that support the theory that external
capital is a driving force for growth, but also cases where the entrepreneur himself has
retained ownership and still experienced great growth. Also in relation to the main research
question, the results show different trends. Several companies are adamant that grant from
Innovation Norway has been crucial to the growth they have experienced, while others
believe that the grant has been less important. A surprising finding in the study was how
different companies emphasizing financial literacy and its role in whether one has received
grants and external capital.
There are no results among the companies that a grant from Innovation Norway has a
negative impact on growth , but there is considerable variation in the size of how big this
positive impact has been. The way the impact happened is also largely different among
firms.