Bruk av Lean ved norske somatiske sykehus
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/187538Utgivelsesdato
2013-07-31Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1072]
Sammendrag
Helsesektoren er en av sektorene i Norge som offentlige myndigheter bruker mest
penger på. Sykdomsbildet er endret, og det har bidratt til at pasienter har høyere
forventing til kvalitet og effektivitet til helsetjenestene. Lean, som i utgangspunktet har
vært mye brukt i masseproduksjon, har fått større betydning innen
tjenesteorganisasjoner de siste årene. Lean er en metodikk hvor man gjennom
kontinuerlig forbedring og fokus på verdiskapning eliminerer sløsing ved færre
ressurser. Den har som mål å forbedre kvalitet på varer og tjenester og bidra til
effektivitet i prosesser. Oppgaven ønsker derfor å undersøke hvor utbredt Lean er ved
norske somatiske sykehus, hvilke verktøy innen Lean som blir benyttet,
hovedmålsettingene med å ta i bruke denne metodikken og hvilke effekter og
utfordringer som er knyttet til implementering av den.
Informasjonen er innhentet elektronisk ved bruk av en spørreundersøkelse utformet i
Questback. Statistisk analyse av innhentet data fra spørreundersøkelsen, som ble sendt
ut til 172 avdelinger ved de 19 somatiske helseforetakene, viser at Lean er en metodikk
som er implementert ved flere norske sykehus, men det er foreløpig i en tidlig startfase
hvor flere sykehus vil ta i bruk Lean i framtiden. Det er spesielt ved kirurgisk og
medisinsk avdeling hvor Lean er mest brukt, mens avdelinger preget av utforutsette
operasjoner og akutt behov for hjelp ikke virker like egnet for å ta i bruk Lean. Man kan
se en trend med at sykehus som tar i bruk Lean har som målsetting å forbedre kvalitet
og bli mer effektive innenfor pasientforløpet slik at pasientene vil ha en positiv
opplevelse av helsetjenestene, i form av nyttig, tilgjengelig informasjon og kortere
ventetid. Verktøy som benyttes for å skape bedre flyt og eliminere sløsing er i større
grad prosessanalyse, kontinuerlig forbedring, plan - do - study - act og standardisering.
Norske sykehus bruker derfor flere av de samme verktøyene som er vanlig ved
utenlandske sykehus. Resultatene indikerer at flere av disse verktøyene i tillegg har ført
til forbedring innen helsetjenestetilbudet til pasientene og ansattes trivsel og
arbeidssituasjon. Endringer skjer sjeldent uten at man møter på utfordringer. Ansattes
veletablerte holdninger, meninger og rutiner er et stort problem ved implementeringen
av Lean. Kulturelle forhold og lite kompetanse om Lean er de hovedutfordringen som
ofte oppstår når metodikken skal implementeres.The health sector is one of the sectors in Norway where public authorities spend most
money. The clinical picture is changed and patients have higher expectations for quality
and efficiency of health services because of that. Lean, which already has been widely
used in mass production, has become more important in the service organizations the
recent years. Lean is a methodology where continuous improvement and focus on value
creation are eliminating waste with limited resources. It aims to improve the quality of
goods and services and contribute to the efficiency of processes. This master thesis
would examine how much Lean is used in Norwegian somatic hospitals, which tools are
used, the main objectives of adopting the methodology and the effects and challenges
associated with the implementation of it.
The information is gathered electronically by using the questionnaire, designed in
Questback. Statistical analysis of the collected data from the survey, which was sent out
to 172 units at the 19 somatic hospital trusts show that Lean is a methodology that is
implemented by several Norwegian hospitals, but it is in an early start-up phase where
more hospitals will adopt Lean in the future. It is especially in surgical and medical
units where Lean is mostly used, while the departments affected by unforeseen
operations and urgent need for help isn’t as suitable for applying Lean. A trend is that
hospitals that adopt Lean aims to improve quality and become more effective in patient
care so that patients will have a positive experience of health services in terms of useful
and accessible information and shorter latency. Tools used to improve flow and
eliminate waste is increasingly been process analysis, continuous improvement, plan -
do - study - act and standardization. Norwegian hospitals use most of the same tools that
are common in foreign hospitals. The results indicate that several of these tools have led
to improvements in health services for patients and employees' well - being and
employment. Changes occur rarely without the face of challenges. Employees’ wellestablished
attitudes, beliefs and practices is a major problem in the implementation of
Lean. Cultural conditions and little knowledge about Lean are the main challenges that
often arise when the methodology is implemented.