Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGrøndalen, Ingrid
dc.date.accessioned2013-07-31T12:49:13Z
dc.date.available2013-07-31T12:49:13Z
dc.date.copyright2013
dc.date.issued2013-07-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/187538
dc.description.abstractHelsesektoren er en av sektorene i Norge som offentlige myndigheter bruker mest penger på. Sykdomsbildet er endret, og det har bidratt til at pasienter har høyere forventing til kvalitet og effektivitet til helsetjenestene. Lean, som i utgangspunktet har vært mye brukt i masseproduksjon, har fått større betydning innen tjenesteorganisasjoner de siste årene. Lean er en metodikk hvor man gjennom kontinuerlig forbedring og fokus på verdiskapning eliminerer sløsing ved færre ressurser. Den har som mål å forbedre kvalitet på varer og tjenester og bidra til effektivitet i prosesser. Oppgaven ønsker derfor å undersøke hvor utbredt Lean er ved norske somatiske sykehus, hvilke verktøy innen Lean som blir benyttet, hovedmålsettingene med å ta i bruke denne metodikken og hvilke effekter og utfordringer som er knyttet til implementering av den. Informasjonen er innhentet elektronisk ved bruk av en spørreundersøkelse utformet i Questback. Statistisk analyse av innhentet data fra spørreundersøkelsen, som ble sendt ut til 172 avdelinger ved de 19 somatiske helseforetakene, viser at Lean er en metodikk som er implementert ved flere norske sykehus, men det er foreløpig i en tidlig startfase hvor flere sykehus vil ta i bruk Lean i framtiden. Det er spesielt ved kirurgisk og medisinsk avdeling hvor Lean er mest brukt, mens avdelinger preget av utforutsette operasjoner og akutt behov for hjelp ikke virker like egnet for å ta i bruk Lean. Man kan se en trend med at sykehus som tar i bruk Lean har som målsetting å forbedre kvalitet og bli mer effektive innenfor pasientforløpet slik at pasientene vil ha en positiv opplevelse av helsetjenestene, i form av nyttig, tilgjengelig informasjon og kortere ventetid. Verktøy som benyttes for å skape bedre flyt og eliminere sløsing er i større grad prosessanalyse, kontinuerlig forbedring, plan - do - study - act og standardisering. Norske sykehus bruker derfor flere av de samme verktøyene som er vanlig ved utenlandske sykehus. Resultatene indikerer at flere av disse verktøyene i tillegg har ført til forbedring innen helsetjenestetilbudet til pasientene og ansattes trivsel og arbeidssituasjon. Endringer skjer sjeldent uten at man møter på utfordringer. Ansattes veletablerte holdninger, meninger og rutiner er et stort problem ved implementeringen av Lean. Kulturelle forhold og lite kompetanse om Lean er de hovedutfordringen som ofte oppstår når metodikken skal implementeres.The health sector is one of the sectors in Norway where public authorities spend most money. The clinical picture is changed and patients have higher expectations for quality and efficiency of health services because of that. Lean, which already has been widely used in mass production, has become more important in the service organizations the recent years. Lean is a methodology where continuous improvement and focus on value creation are eliminating waste with limited resources. It aims to improve the quality of goods and services and contribute to the efficiency of processes. This master thesis would examine how much Lean is used in Norwegian somatic hospitals, which tools are used, the main objectives of adopting the methodology and the effects and challenges associated with the implementation of it. The information is gathered electronically by using the questionnaire, designed in Questback. Statistical analysis of the collected data from the survey, which was sent out to 172 units at the 19 somatic hospital trusts show that Lean is a methodology that is implemented by several Norwegian hospitals, but it is in an early start-up phase where more hospitals will adopt Lean in the future. It is especially in surgical and medical units where Lean is mostly used, while the departments affected by unforeseen operations and urgent need for help isn’t as suitable for applying Lean. A trend is that hospitals that adopt Lean aims to improve quality and become more effective in patient care so that patients will have a positive experience of health services in terms of useful and accessible information and shorter latency. Tools used to improve flow and eliminate waste is increasingly been process analysis, continuous improvement, plan - do - study - act and standardization. Norwegian hospitals use most of the same tools that are common in foreign hospitals. The results indicate that several of these tools have led to improvements in health services for patients and employees' well - being and employment. Changes occur rarely without the face of challenges. Employees’ wellestablished attitudes, beliefs and practices is a major problem in the implementation of Lean. Cultural conditions and little knowledge about Lean are the main challenges that often arise when the methodology is implemented.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectSomatikkno_NO
dc.subjectSomaticno_NO
dc.subjectSykehusno_NO
dc.subjectHospitalno_NO
dc.subjectLeanno_NO
dc.subjectHelsesektorno_NO
dc.subjectHealth sectorno_NO
dc.subjectHelseforetakno_NO
dc.subjectHospital Trustno_NO
dc.titleBruk av Lean ved norske somatiske sykehusno_NO
dc.title.alternativeUse of Lean at Norwegian somatic hospitalsno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Health service and health administration research: 806no_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212no_NO
dc.source.pagenumber75no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel