Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHeien, Anna Holmseth
dc.date.accessioned2012-04-27T11:44:27Z
dc.date.available2012-04-27T11:44:27Z
dc.date.issued2012-04-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/187331
dc.description.abstractStatens Vegvesen (SVV) Vegdirektoratet gjennomfører nytte-kostnadsanalyser (NKA) av en rekke alternative traséer for alle veiprosjekter, og anbefaler alternativer ut fra en sammenveining av prissatte konsekvenser og ikke-prissatte konsekvenser, som i all hovedsak er miljøkonsekvenser. Et stadig økende fokus på miljøkonsekvenser av transport, både i og utenfor Norge, gjør det særlig interessant å undersøke om ikke-prissatte konsekvenser tillegges vekt i anbefalingene. Formålet med denne oppgaven er således å teste om de ikke-prissatte konsekvensene har betydning for SVVs anbefaling av veialternativer, og om dette har endret seg etter at antall ikkeprissatte konsekvenser ble redusert fra 14 til 5 i revidert utgave av deres NKA håndbok (Håndbok 140: ”Konsekvensanalyser”) i 2006 i et forsøk på å få en ”riktigere” vektlegging av ikke-prissatte effekter i NKA. Norway has extensive experience with the use of cost-benefit analysis (CBA) of road projects; including economic valuation of many environmental impacts, and has developed a tool for considering non-monetized environmental impacts. A new revised CBA manual (Handbook 140) from the Norwegian Public Roads Administration (NPRA) was published in 2006, updating economic values for monetized environmental impacts and reducing the number of non-monetized impacts from 14 to 5 in an attempt to provide a more ”correct” consideration of these impacts in the CBAs.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectveierno_NO
dc.subjectNKAno_NO
dc.subjectveiprosjekterno_NO
dc.subjectmiljøno_NO
dc.subjecttransportno_NO
dc.subjectøkonomino_NO
dc.subjectkostnadsanalyseno_NO
dc.subjectCBAno_NO
dc.subjectpublic roadsno_NO
dc.subjecteconomicsno_NO
dc.subjectenvironmental impactno_NO
dc.subjectNorwayno_NO
dc.titleKroner og øre eller grønne tanker? Vektlegger statens vegvesen ikke-prissatte konsekvenser i sine samfunnsøkonomiske analyser?no_NO
dc.title.alternativeMontary values or green thoughts? Does the Norwegian public roads administration place emphasis on non-monetized consequences in their cost-benefit analysis?no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212no_NO
dc.source.pagenumber44no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel