dc.contributor.author | Heien, Anna Holmseth | |
dc.date.accessioned | 2012-04-27T11:44:27Z | |
dc.date.available | 2012-04-27T11:44:27Z | |
dc.date.issued | 2012-04-27 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/187331 | |
dc.description.abstract | Statens Vegvesen (SVV) Vegdirektoratet gjennomfører nytte-kostnadsanalyser (NKA) av en rekke alternative traséer for alle veiprosjekter, og anbefaler alternativer ut fra en sammenveining av prissatte konsekvenser og ikke-prissatte konsekvenser, som i all hovedsak er
miljøkonsekvenser. Et stadig økende fokus på miljøkonsekvenser av transport, både i og utenfor Norge, gjør det særlig interessant å undersøke om ikke-prissatte konsekvenser tillegges vekt i
anbefalingene. Formålet med denne oppgaven er således å teste om de ikke-prissatte konsekvensene har
betydning for SVVs anbefaling av veialternativer, og om dette har endret seg etter at antall ikkeprissatte
konsekvenser ble redusert fra 14 til 5 i revidert utgave av deres NKA håndbok
(Håndbok 140: ”Konsekvensanalyser”) i 2006 i et forsøk på å få en ”riktigere” vektlegging av ikke-prissatte effekter i NKA. Norway has extensive experience with the use of cost-benefit analysis (CBA) of road projects; including economic valuation of many environmental impacts, and has developed a tool for considering non-monetized environmental impacts. A new revised CBA manual (Handbook
140) from the Norwegian Public Roads Administration (NPRA) was published in 2006, updating economic values for monetized environmental impacts and reducing the number of non-monetized impacts from 14 to 5 in an attempt to provide a more ”correct” consideration of
these impacts in the CBAs. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | Norwegian University of Life Sciences, Ås | |
dc.subject | veier | no_NO |
dc.subject | NKA | no_NO |
dc.subject | veiprosjekter | no_NO |
dc.subject | miljø | no_NO |
dc.subject | transport | no_NO |
dc.subject | økonomi | no_NO |
dc.subject | kostnadsanalyse | no_NO |
dc.subject | CBA | no_NO |
dc.subject | public roads | no_NO |
dc.subject | economics | no_NO |
dc.subject | environmental impact | no_NO |
dc.subject | Norway | no_NO |
dc.title | Kroner og øre eller grønne tanker? Vektlegger statens vegvesen ikke-prissatte konsekvenser i sine samfunnsøkonomiske analyser? | no_NO |
dc.title.alternative | Montary values or green thoughts? Does the Norwegian public roads administration place emphasis on non-monetized consequences in their cost-benefit analysis? | no_NO |
dc.type | Master thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 44 | no_NO |