Kroner og øre eller grønne tanker? Vektlegger statens vegvesen ikke-prissatte konsekvenser i sine samfunnsøkonomiske analyser?
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/187331Utgivelsesdato
2012-04-27Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1071]
Sammendrag
Statens Vegvesen (SVV) Vegdirektoratet gjennomfører nytte-kostnadsanalyser (NKA) av en rekke alternative traséer for alle veiprosjekter, og anbefaler alternativer ut fra en sammenveining av prissatte konsekvenser og ikke-prissatte konsekvenser, som i all hovedsak er
miljøkonsekvenser. Et stadig økende fokus på miljøkonsekvenser av transport, både i og utenfor Norge, gjør det særlig interessant å undersøke om ikke-prissatte konsekvenser tillegges vekt i
anbefalingene. Formålet med denne oppgaven er således å teste om de ikke-prissatte konsekvensene har
betydning for SVVs anbefaling av veialternativer, og om dette har endret seg etter at antall ikkeprissatte
konsekvenser ble redusert fra 14 til 5 i revidert utgave av deres NKA håndbok
(Håndbok 140: ”Konsekvensanalyser”) i 2006 i et forsøk på å få en ”riktigere” vektlegging av ikke-prissatte effekter i NKA. Norway has extensive experience with the use of cost-benefit analysis (CBA) of road projects; including economic valuation of many environmental impacts, and has developed a tool for considering non-monetized environmental impacts. A new revised CBA manual (Handbook
140) from the Norwegian Public Roads Administration (NPRA) was published in 2006, updating economic values for monetized environmental impacts and reducing the number of non-monetized impacts from 14 to 5 in an attempt to provide a more ”correct” consideration of
these impacts in the CBAs.