• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • School of Economics and Business (HH)
  • Master's theses (HH)
  • View Item
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • School of Economics and Business (HH)
  • Master's theses (HH)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kroner og øre eller grønne tanker? Vektlegger statens vegvesen ikke-prissatte konsekvenser i sine samfunnsøkonomiske analyser?

Heien, Anna Holmseth
Master thesis
Thumbnail
View/Open
MASTER.pdf (2.367Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/187331
Date
2012-04-27
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses (HH) [925]
Abstract
Statens Vegvesen (SVV) Vegdirektoratet gjennomfører nytte-kostnadsanalyser (NKA) av en rekke alternative traséer for alle veiprosjekter, og anbefaler alternativer ut fra en sammenveining av prissatte konsekvenser og ikke-prissatte konsekvenser, som i all hovedsak er

miljøkonsekvenser. Et stadig økende fokus på miljøkonsekvenser av transport, både i og utenfor Norge, gjør det særlig interessant å undersøke om ikke-prissatte konsekvenser tillegges vekt i

anbefalingene. Formålet med denne oppgaven er således å teste om de ikke-prissatte konsekvensene har

betydning for SVVs anbefaling av veialternativer, og om dette har endret seg etter at antall ikkeprissatte

konsekvenser ble redusert fra 14 til 5 i revidert utgave av deres NKA håndbok

(Håndbok 140: ”Konsekvensanalyser”) i 2006 i et forsøk på å få en ”riktigere” vektlegging av ikke-prissatte effekter i NKA. Norway has extensive experience with the use of cost-benefit analysis (CBA) of road projects; including economic valuation of many environmental impacts, and has developed a tool for considering non-monetized environmental impacts. A new revised CBA manual (Handbook

140) from the Norwegian Public Roads Administration (NPRA) was published in 2006, updating economic values for monetized environmental impacts and reducing the number of non-monetized impacts from 14 to 5 in an attempt to provide a more ”correct” consideration of

these impacts in the CBAs.
Publisher
Norwegian University of Life Sciences, Ås

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit