Etikk i Norske banker
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/187295Utgivelsesdato
2011-10-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1131]
Sammendrag
Denne oppgaven tar for seg utfordringer knyttet til bruken av etiske retningslinjer i norske banker.
Norske banker står ovenfor en fundamental utfordring knyttet til det å levere gode finansielle
resultater på en langsiktig og bærekraftig måte slik at de fremstår som en ansvarlig aktør som bidrar
til å fremme økonomisk vekst i samfunnet. Bankene er da avhengige av en tillit fra omgivelsene for at
de skal få innskudd og dermed grunnlag for videre drift. For å sikre denne tilliten har de fleste norske
banker innført etiske retningslinjer, noe som blir ansett som et symptomatisk problem. Et
symptomatisk problem fordi det blir innført etiske retningslinjer som en reaksjon på den
fundamentale utfordringen. Dette blir presentert som et komplekst problem fordi det er mye
usikkerhet, usikre koblinger og effekter.
For å forklare og systematisere det komplekse problemet er det benyttet en arketypemodell og
Leverage point modellering. Dette vil peke på ulike sammenhenger, utfordringer og bieffekter av tre
ulike tilnærminger til etikk i norske banker, samt gi en pekepinn på hvor man bør sette inn kreftene
for å kunne gjøre en reell endring i organisasjonen. Det vil også bli benyttet et positivt menneskesyn i
den tro at folk innerst inne vil gjøre det som er etisk riktig. Det er gjort intervjuer i tre norske banker
for å underbygge og problematisere det som diskuteres.
Det er observert i teori og uttrykt gjennom intervjuer at det er tre ulike tilnærminger knyttet opp mot
det å jobbe for å forebygge uetisk atferd. Nemlig det å følge lover og regler, en compliancebasert
tilnærming, hvor man lager egne regler for virksomheten som et tillegg til lover og regler. Og en
prinsippbasert tilnærming hvor man uttrykker organisasjonsverdier som reflekterer
organisasjonsverdiene og en vil at de ansatte skal etterleve for at det skal handles etisk riktig.
Bankene er nødt til å forholde seg til gjeldende lover og regler, men de benytter seg også av en
blanding av en compliancebasert tilnærming og en prinsippbasert tilnærming for å motvirke uetisk
atferd.
Gjennom å sette disse arketypene opp i figurer ser man at ved å følge lover og regler og ved å basere
seg på en compliancebasert tilnærming til etikk vil det kunne oppstå en risiko for smutthullsetikk.
Fordi handlingen som gjøres, ikke er i tråd med intensjonen til reglen vil den være uetisk, over tid kan
dette utvikle seg til å bli normen. Noe som vil kunne svekke arbeidet mot den fundamentale
utfordringen samt bidra til å øke det symptomatiske problemet på en måte som er vanskelig å
oppdage. Med en prinsippbasert tilnærming vil man derimot slippe smutthullstenkning, men man vil
stå ovenfor utfordringer knyttet til de ansattes etiske bevissthet. For å kunne handle etisk riktig
krever det ferdigheter og vilje til å se utfordringene når man møter de. Her har ledelsen et stort
v
ansvar for å lære opp de ansatte til å ha en høy etisk bevissthet. Det å utvikle en høy etisk bevissthet
vil kunne motvirke det som kalles moralsk stumhet, et manglende språk og forståelse for moralske
utfordringer.
E-læringsprogrammer er i stor grad brukt av norske banker for å øke fokuset og forståelsen for
bankens etiske regelverk. Dette arbeidet kan være et viktig hjelpemiddel gitt at det er gjort på en
ordentlig måte. Det å se etiske utfordringer er ikke nødvendigvis lett og krever trening og
diskusjoner. Et e-læringsprogram vil i seg selv ikke være nok for å sikre etisk atferd, men det kan
være som er skritt på veien.
Gjennom leverage point modellering blir det tydelig at muligheten til å selv utforme reglene for
organisasjonen vil kunne gi store virkninger fordi det bidrar til å heve den etiske bevisstheten og
retter søkelyset mot det ledelsen finner problematisk og viktig. Ved å benytte seg av en
prinsippbasert tilnærming vil man kunne få enda større effekt på den fundamentale utfordringen,
men risikoen ved å kun benytte seg av en prinsippbasert tilnærming virker stor for bankene.
Det er i tillegg observert at det er vanskelig å registrere og rapportere hendelser som uetiske innad i
de norske bankene. Her står ledelsen ovenfor en stor utfordring for uten at det blir rapportert om
uetisk atferd vil det være vanskelig for ledelsen og hindre at det skjer. Dette gjelder uansett hvilken
tilnærming man benytter seg av.
Det konkluderes med at det å heve den etiske bevisstheten er en nøkkel for å få en etisk
organisasjon, men også det å lage gode rapporteringskanaler er viktig for å skape en lærende
organisasjon som er i stand til å jobbe med etiske utfordringer. Etikk er en utfordring som ikke
forsvinner og som krever konstant oppmerksomhet. Det er ingen riktig måte å jobbe med etikk, men
det er veldig viktig å jobbe med etikk, spesielt i bankbransjen grunnet deres spesielle fundamentale
utfordring. Abstract
This thesis addresses the challenges associated with the use of ethical guidelines in Norwegian banks.
Norwegian banks are confronted with a fundamental challenge related to delivering good financial
results on a long term and in a sustainable manner. In this way they will stand out as a responsible
actor in promoting economic growth. The banks are dependent on the trust from their surroundings
for them to get their deposit and this is the basis for continuous operations. To secure this trust,
most Norwegian banks has implemented ethical guidelines. This are considered as a symptomatic
problem because the ethical guidelines is a reaction on the fundamental challenge. This is presented
as a complex problem because of its uncertainty, unsecure links and effects.
In order to explain and systematize the complex problem it used an archetype model and leverage
point modelling. This would point in different contexts, challenges and side effects of three different
approaches to ethics in Norwegian banks, and give an idea of where you should insert the power to
make a real change in the organization. There will also be used a positive view on mankind in the
belief that people basically want to do what is ethically correct. It is done interviews in three
Norwegian banks to support and discuss the “problematique” of this thesis.
It has been observed in theory and expressed in interviews that there are three different approaches
related to the work to prevent unethical behaviour. Namely, the laws and regulations, a compliancebased
approach, where it is created own rules for the business as a supplement to laws and
regulations. And a principle-based approach where one expresses the organizational values that
reflect the organizational purpose so that the employees know what values to reflect in their work. In
this way the work will reflect the ethical stance of the organization. Banks are required to comply
with applicable laws and regulations, but they also use a mixture of a compliance-based approach
and a principle-based approach to discourage unethical behaviour.
By putting these archetypes into figures we see that by following laws and rules and by relying on a
compliance-based approach to ethics, there may be a risk of loophole ethics. Because the actions
that are done are not in the intent of obeying the rule, hence the action will be unethical. Over time
this can evolve to become the norm. Something that could weaken efforts against the fundamental
challenge and help to increase the symptomatic problem in a way that is difficult to detect. With a
principle-based approach, one would not have the challenge of loophole thinking, but you will be
faced with the challenges associated with the employees' ethical awareness. In order to act ethically
correct it requires skill and determination to see the challenges you face. Here, management has a
great responsibility to train employees to have a high level of ethical awareness. With a high develop
vii
ethical awareness one will be able to counteract what is called moral muteness, a lack of language
and understanding of the moral challenges.
E-learning software is to a large extent used by Norwegian banks to increase focus and
understanding of the bank's ethical rules. This work can be an important tool given that it is done in a
proper manner. To see ethical challenges are not necessarily easy and requires practice and
discussions. An e-learning software will in itself not be sufficient to ensure ethical behaviour, but it
may be that step in the right direction.
Through the leverage point modelling, it becomes clear that the opportunity to formulate rules for
the organization will give great impact because it contributes to raising the ethical awareness and
focuses on what the management finds problematic and important. By making use of a principlebased
approach one will be able to get even bigger impact on the fundamental challenge, but the risk
seems to be too large for the banks.
It is also observed that it is difficult to detect and report events as unethical within the Norwegian
banks. Here the management facing a major challenge, for without it being reported any unethical
behaviour will there be difficult for the management to prevent it from happening. This applies no
matter which approach you use.
It is concluded that to raise the ethical awareness is a key to an ethical organization. Also to make
and use good reporting channels are important for creating a learning organization that is able to
face different ethical challenges. Ethics is a never ending challenge, and it requires constant
attention. There is no right way to work on ethics, but it is very important to work on ethics,
especially in the banking industry due to their unique fundamental challenge.