• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • School of Economics and Business (HH)
  • Master's theses (HH)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • School of Economics and Business (HH)
  • Master's theses (HH)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Target Costing : Utbredelsen blant norske produksjonsbedrifter

Ormåsen, Dag; Limoseth, Pål Andreas
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Target Costing - Utbredelsen blant norske produksjonsbedrifter.pdf (3.857Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/187251
Utgivelsesdato
2011-11-02
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses (HH) [939]
Sammendrag
I denne studien har vi forsøkt å avdekke utbredelsen av Target Costing blant store, norske

produksjonsbedrifter. Target Costing kan defineres som en strukturert tilnærming for å avdekke

levetidskostnaden som et gitt produkt med spesifisert funksjonalitet og kvalitet må bli produsert til,

for å generere ønsket fortjeneste over hele produktets livssyklus, når det blir solgt til forventet salgspris.

For å avdekke utbredelsen av Target Costing, har vi gjennomført en spørreundersøkelse blant et

tilfeldig utvalg på 285 norske produksjonsbedrifter med over 100 ansatte. Av respondentene ble 24

av 68 klassifisert som brukere av Target Costing. Dette tilsvarer en adopsjonsrate på 35, 3 %. Av de

som ble klassifisert som brukere av Target Costing, svarte hovedandelen at de benyttet en

tilnærming med de samme fundamentale karakteristikkene, men at de omtalte den som noe annet.

Adopsjonsraten var høyest i bransjene/bedriftgrupperingene Næringsmidler (71 %), IT (57 %) og

Industribedrifter (56 %). Respondentene oppgav at de viktigste målsetningene for adopsjon av Target

Costing var mer stabil og sikker lønnsomhet, bedre kostnadskontroll og bedre kundetilfredshet. I

tillegg indikerte resultatene at tilnærmingen i stor grad svarte til målsetningene. Avdelingene som er

mest involvert i Target Costing-prosessen er produktutvikling, økonomi og produksjon. This study attempts to examine to which extent large, Norwegian production companies use Target

Costing. Target Costing can be defined as a structured approach to determine the life-cycle cost at

which a proposed product with specified functionality and quality must be produced to generate the

desired level of profitability over its life cycle when sold at its anticipated selling price. To identify the adoption rate of Target Costing, we conducted a survey among a random sample of

285 Norwegian manufacturing companies with more than 100 employees. 24 out of a total of 68

respondents were classified as adopters of Target Costing. This represents an adoption rate of 35,3%.

The majority of the respondents defined as Target Costing adopters, was using an approach with a

different name, but with the same fundamental characteristics as Target Costing. The adoption rates

were highest in the following industries/business groups: Food (71%), IT (57%) and Industrial firms

(56%). The main objectives for adopting Target Costing was more stable and secure profitability,

better cost control and improved customer satisfaction. In addition, the benefits of the approach

adhered to the expectations of the respondents. The product development, finance and production

departments are involved in the Target Costing process to the greatest extent.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit