dc.description.abstract | I denne studien har vi forsøkt å avdekke utbredelsen av Target Costing blant store, norske
produksjonsbedrifter. Target Costing kan defineres som en strukturert tilnærming for å avdekke
levetidskostnaden som et gitt produkt med spesifisert funksjonalitet og kvalitet må bli produsert til,
for å generere ønsket fortjeneste over hele produktets livssyklus, når det blir solgt til forventet salgspris.
For å avdekke utbredelsen av Target Costing, har vi gjennomført en spørreundersøkelse blant et
tilfeldig utvalg på 285 norske produksjonsbedrifter med over 100 ansatte. Av respondentene ble 24
av 68 klassifisert som brukere av Target Costing. Dette tilsvarer en adopsjonsrate på 35, 3 %. Av de
som ble klassifisert som brukere av Target Costing, svarte hovedandelen at de benyttet en
tilnærming med de samme fundamentale karakteristikkene, men at de omtalte den som noe annet.
Adopsjonsraten var høyest i bransjene/bedriftgrupperingene Næringsmidler (71 %), IT (57 %) og
Industribedrifter (56 %). Respondentene oppgav at de viktigste målsetningene for adopsjon av Target
Costing var mer stabil og sikker lønnsomhet, bedre kostnadskontroll og bedre kundetilfredshet. I
tillegg indikerte resultatene at tilnærmingen i stor grad svarte til målsetningene. Avdelingene som er
mest involvert i Target Costing-prosessen er produktutvikling, økonomi og produksjon. This study attempts to examine to which extent large, Norwegian production companies use Target
Costing. Target Costing can be defined as a structured approach to determine the life-cycle cost at
which a proposed product with specified functionality and quality must be produced to generate the
desired level of profitability over its life cycle when sold at its anticipated selling price. To identify the adoption rate of Target Costing, we conducted a survey among a random sample of
285 Norwegian manufacturing companies with more than 100 employees. 24 out of a total of 68
respondents were classified as adopters of Target Costing. This represents an adoption rate of 35,3%.
The majority of the respondents defined as Target Costing adopters, was using an approach with a
different name, but with the same fundamental characteristics as Target Costing. The adoption rates
were highest in the following industries/business groups: Food (71%), IT (57%) and Industrial firms
(56%). The main objectives for adopting Target Costing was more stable and secure profitability,
better cost control and improved customer satisfaction. In addition, the benefits of the approach
adhered to the expectations of the respondents. The product development, finance and production
departments are involved in the Target Costing process to the greatest extent. | no_NO |