• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Environmental Sciences and Natural Resource Management (MINA)
  • Master's theses (INA)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Environmental Sciences and Natural Resource Management (MINA)
  • Master's theses (INA)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rådyr (Capreolus capreolus) og mindre viltarters bruk av ulike over- og underganger langs fire hovedveger på Østlandet

Kristiansen, Victoria Marie
Master thesis
Thumbnail
Åpne
HELEOPPGAVEN_VICTORIA.pdf (7.811Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/186672
Utgivelsesdato
2010-12-01
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses (INA) [593]
Sammendrag
SAMMENDRAG Viltets bruk av ulike over- og underganger er lite kjent i Norge, og spesielt er kunnskapen om

de mindre viltartene begrenset. Vi benyttet kameraovervåkning og sporregistreringer på sand

for å undersøke bruken av 21 over- og underganger langs fire hovedveger på Østlandet, med

fokus på rådyr (Capreolus capreolus), rødrev (Vulpes vulpes), grevling (Meles meles) og hare

(Lepus timidus). De tre sistnevnte ble vurdert som en gruppe kalt småvilt. Vi vurderte artenes

bruk av konvensjonelle og tilrettelagte passasjer, faktorer som påvirket krysningsfrekvensen

og metodenes egnethet for overvåkning av passasjer. Totalt observerte vi 678 individer med

kameraene og registrerte 657 spor på sandstripene. Alle artene benyttet både konvensjonelle

og tilrettelagte passasjer, hvorav overganger, underganger og kulverter, men rådyr hadde den

høyeste krysningsfrekvensen. Rådyrets aktivitet var større om høsten enn om vinteren.

Åpenhet og bredde påvirket rådyrets krysningsfrekvens i passasjene med sporregistreringer,

mens landskapet påvirket krysningsfrekvensen i passasjene med kameraovervåkning. Verken

utforming eller landskap hadde betydning for de mindre viltartenes bruk av passasjene. Den

menneskelige forstyrrelsen i passasjene hadde heller ingen påviselig effekt for verken rådyr

eller småvilt. Begge artsgrupper benyttet den smale overgangen oftere enn den brede, og

underganger ble brukt i større grad enn overganger. Begge overvåkningsmetodene var

effektive, men i framtidige undersøkelser bør sporing på sand unngås i passasjer med høy

grad av menneskelig ferdsel og stor viltaktivitet. Ved bruk av overvåkningskameraer er

plasseringen i passasjen avgjørende for deres effektivitet. Planleggingen av nye over- og

underganger må gjøres i et helhetsperspektiv, for å unngå at godt tilrettelagte passasjer mister

sin verdi som følge av framtidig arealbruk eller menneskelig aktivitet. Resultatene er diskutert

i forhold til materialstørrelse, forstyrrende variabler, ulik vilttetthet og ulik grad av tilvenning

hos artene. ABSTRACT The use of different over- and underpasses by wildlife is little known in Norway, and the

knowledge of smaller wildlife species is especially limited. We used camera surveillance and

track counts on sand beds to investigate the use of 21 highway over- and underpasses along

four main roads in the eastern part of Norway, with focus on roe deer (Capreolus capreolus),

red fox (Vulpes vulpes), badger (Meles meles) and hare (Lepus timidus). The red fox, badger

and hare were considered as one group called small game species. We evaluated the species

use of conventional and wildlife crossing structures, factors influencing the crossing

frequency, and the suitability of the methods used for monitoring passages. We observed 678

individuals with the cameras and counted 657 tracks on the sand beds. All species used both

conventional and wildlife crossing structures, some overpasses, underpasses and culverts, but

roe deer had the highest crossing frequency. Roe deer activity was higher during autumn than

in winter. The passages openness and width affected the crossing frequency by roe deer in the

passages monitored with track counts, while the landscape affected the frequency in the

passages monitored with cameras. Neither passage construction nor landscape attributes

affected the use of passages by smaller wildlife species. Human disturbance in the passages

did not affect the use of neither roe deer nor the smaller game species. Both species groups

used the narrow overpass more often than the wide one, and underpasses were used to a

higher degree than overpasses. Both monitoring methods were effective, but in future

investigations the track counts should be avoided in crossing structures with a high degree of

human disturbance or wildlife activity. When using camera surveillance the placement inside

the passages is of great importance for its efficiency as a monitoring method. Planning of new

over- and underpasses needs to be done in a wide perspective, to avoid good wildlife passages

losing their value as crossing structures because of future human disturbance and use of the

area. Results are discussed in relation to size of material, disturbing variables, game density

and adaptation of different species.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit