Bruk av støttestrukturer for elevers formulering av forklaringer på observasjoner fra biologiforsøk
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3094571Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (RealTek) [1724]
Sammendrag
Denne masteroppgaven undersøker hva som påvirker elevers evne til å skrive godeforklaringer på observasjoner fra biologiforsøk, samt hvordan lærere tilretteleggerundervisningen for å styrke elevenes læringsprosess i biologi. Dette er en casestudie hvor tilabrapporter har blitt analysert med hensyn på hvordan elevene formulerer forklaringer påobservasjoner, altså hvordan elevene bygger opp forklaringene sine. Funnene fra analysen avlabrapportene ble brukt som grunnlag for et fokusgruppeintervju med tre biologilærere.Intervjuet omhandlet lærernes syn på gode forklaringer og hvordan de tilretteleggerundervisningen for å støtte elevene i å formulere forklaringer, og dermed styrke eleveneslæringsprosess i biologi. Funnene viser at elevenes evne til å skrive gode forklaringer påobservasjoner fra biologiforsøk i stor grad påvirkes av lærernes forventninger og lærernestilrettelegging av undervisningen. Lærerne tilrettelegger undervisningen ved å benyttestøttestrukturer. Labheftet trekkes frem som en nyttig støttestruktur for å sikre korrekteobservasjoner. Andre eksempler på støttestrukturer i elevenes formuleringer forklaringer eroppfølgingsspørsmål, rapportmal og tilbakemeldinger. Disse støttestrukturene benytteshovedsakelig på individnivå. I tillegg er det viktig å legge til rette for at elevene får mangemuligheter til å øve på å formulere forklaringer. Begrunnelsen for en slik tilretteleggelse er atbåde formulering av forklaringer og den refleksjonen og læringen som skjer under arbeidetmed forklaringer er viktige for elevenes læringsprosess i biologi. Basert på funnene frastudien har det dessuten blitt formulert fire betingelser for en undervisning som styrkerelevenes læringsprosess gjennom formulering av gode forklaringer på observasjoner frabiologiforsøk. This master’s thesis examines the factors influencing students’ ability to write goodexplanations of observations from biology experiments, as well as how teachers facilitate theclassroom teaching to enhance the students’ learnings process in biology. In this case study,ten lab reports were analyzed with regards to how the students formulate explanations ofobservations, that is, how they structure their explanations. The findings from the analysis ofthe lab reports served as the basis for a focus group interview with three biology teachers. Theinterview explored the teachers’ perspectives on explanations and how they facilitateclassroom teaching to support students in formulating good explanations, therebystrengthening students’ learning process in biology. The findings further show that thestudents’ ability to write good explanations of observations from biology experiments islargely influenced by the teachers’ expectations and the teachers’ facilitation of the classroomteaching. Teachers facilitate students’ learning using scaffolding. The lab manual ishighlighted as a useful way of scaffolding to ensure correct observations. Important ways ofscaffolding students’ formulation of explanations include follow-up questions, lab reporttemplates, and feedback, and these are primarily used at the individual level. Additionally, it isimportant to provide students with ample opportunities to practice formulating explanations.The rationale for the importance of facilitating classroom teaching for the formulation ofexplanations of observations from biology experiments, is that both the formulation ofexplanations and the reflection and learning that occur during the process are important forthe students’ learning process in biology. Based on the findings of the study, four conditionsfor scaffolding students’ learning process through the formulation of good explanations ofobservations from biology experiments have been formulated.