Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEdvin Østergaard
dc.contributor.authorThorsrud, Emilie Vikane
dc.date.accessioned2023-10-05T16:27:17Z
dc.date.available2023-10-05T16:27:17Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:6866375:55030702
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3094571
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hva som påvirker elevers evne til å skrive gode forklaringer på observasjoner fra biologiforsøk, samt hvordan lærere tilrettelegger undervisningen for å styrke elevenes læringsprosess i biologi. Dette er en casestudie hvor ti labrapporter har blitt analysert med hensyn på hvordan elevene formulerer forklaringer på observasjoner, altså hvordan elevene bygger opp forklaringene sine. Funnene fra analysen av labrapportene ble brukt som grunnlag for et fokusgruppeintervju med tre biologilærere. Intervjuet omhandlet lærernes syn på gode forklaringer og hvordan de tilrettelegger undervisningen for å støtte elevene i å formulere forklaringer, og dermed styrke elevenes læringsprosess i biologi. Funnene viser at elevenes evne til å skrive gode forklaringer på observasjoner fra biologiforsøk i stor grad påvirkes av lærernes forventninger og lærernes tilrettelegging av undervisningen. Lærerne tilrettelegger undervisningen ved å benytte støttestrukturer. Labheftet trekkes frem som en nyttig støttestruktur for å sikre korrekte observasjoner. Andre eksempler på støttestrukturer i elevenes formuleringer forklaringer er oppfølgingsspørsmål, rapportmal og tilbakemeldinger. Disse støttestrukturene benyttes hovedsakelig på individnivå. I tillegg er det viktig å legge til rette for at elevene får mange muligheter til å øve på å formulere forklaringer. Begrunnelsen for en slik tilretteleggelse er at både formulering av forklaringer og den refleksjonen og læringen som skjer under arbeidet med forklaringer er viktige for elevenes læringsprosess i biologi. Basert på funnene fra studien har det dessuten blitt formulert fire betingelser for en undervisning som styrker elevenes læringsprosess gjennom formulering av gode forklaringer på observasjoner fra biologiforsøk.
dc.description.abstractThis master’s thesis examines the factors influencing students’ ability to write good explanations of observations from biology experiments, as well as how teachers facilitate the classroom teaching to enhance the students’ learnings process in biology. In this case study, ten lab reports were analyzed with regards to how the students formulate explanations of observations, that is, how they structure their explanations. The findings from the analysis of the lab reports served as the basis for a focus group interview with three biology teachers. The interview explored the teachers’ perspectives on explanations and how they facilitate classroom teaching to support students in formulating good explanations, thereby strengthening students’ learning process in biology. The findings further show that the students’ ability to write good explanations of observations from biology experiments is largely influenced by the teachers’ expectations and the teachers’ facilitation of the classroom teaching. Teachers facilitate students’ learning using scaffolding. The lab manual is highlighted as a useful way of scaffolding to ensure correct observations. Important ways of scaffolding students’ formulation of explanations include follow-up questions, lab report templates, and feedback, and these are primarily used at the individual level. Additionally, it is important to provide students with ample opportunities to practice formulating explanations. The rationale for the importance of facilitating classroom teaching for the formulation of explanations of observations from biology experiments, is that both the formulation of explanations and the reflection and learning that occur during the process are important for the students’ learning process in biology. Based on the findings of the study, four conditions for scaffolding students’ learning process through the formulation of good explanations of observations from biology experiments have been formulated.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleBruk av støttestrukturer for elevers formulering av forklaringer på observasjoner fra biologiforsøk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel