dc.contributor.advisor | Edvin Østergaard | |
dc.contributor.author | Thorsrud, Emilie Vikane | |
dc.date.accessioned | 2023-10-05T16:27:17Z | |
dc.date.available | 2023-10-05T16:27:17Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.nmbu:wiseflow:6866375:55030702 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3094571 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven undersøker hva som påvirker elevers evne til å skrive gode
forklaringer på observasjoner fra biologiforsøk, samt hvordan lærere tilrettelegger
undervisningen for å styrke elevenes læringsprosess i biologi. Dette er en casestudie hvor ti
labrapporter har blitt analysert med hensyn på hvordan elevene formulerer forklaringer på
observasjoner, altså hvordan elevene bygger opp forklaringene sine. Funnene fra analysen av
labrapportene ble brukt som grunnlag for et fokusgruppeintervju med tre biologilærere.
Intervjuet omhandlet lærernes syn på gode forklaringer og hvordan de tilrettelegger
undervisningen for å støtte elevene i å formulere forklaringer, og dermed styrke elevenes
læringsprosess i biologi. Funnene viser at elevenes evne til å skrive gode forklaringer på
observasjoner fra biologiforsøk i stor grad påvirkes av lærernes forventninger og lærernes
tilrettelegging av undervisningen. Lærerne tilrettelegger undervisningen ved å benytte
støttestrukturer. Labheftet trekkes frem som en nyttig støttestruktur for å sikre korrekte
observasjoner. Andre eksempler på støttestrukturer i elevenes formuleringer forklaringer er
oppfølgingsspørsmål, rapportmal og tilbakemeldinger. Disse støttestrukturene benyttes
hovedsakelig på individnivå. I tillegg er det viktig å legge til rette for at elevene får mange
muligheter til å øve på å formulere forklaringer. Begrunnelsen for en slik tilretteleggelse er at
både formulering av forklaringer og den refleksjonen og læringen som skjer under arbeidet
med forklaringer er viktige for elevenes læringsprosess i biologi. Basert på funnene fra
studien har det dessuten blitt formulert fire betingelser for en undervisning som styrker
elevenes læringsprosess gjennom formulering av gode forklaringer på observasjoner fra
biologiforsøk. | |
dc.description.abstract | This master’s thesis examines the factors influencing students’ ability to write good
explanations of observations from biology experiments, as well as how teachers facilitate the
classroom teaching to enhance the students’ learnings process in biology. In this case study,
ten lab reports were analyzed with regards to how the students formulate explanations of
observations, that is, how they structure their explanations. The findings from the analysis of
the lab reports served as the basis for a focus group interview with three biology teachers. The
interview explored the teachers’ perspectives on explanations and how they facilitate
classroom teaching to support students in formulating good explanations, thereby
strengthening students’ learning process in biology. The findings further show that the
students’ ability to write good explanations of observations from biology experiments is
largely influenced by the teachers’ expectations and the teachers’ facilitation of the classroom
teaching. Teachers facilitate students’ learning using scaffolding. The lab manual is
highlighted as a useful way of scaffolding to ensure correct observations. Important ways of
scaffolding students’ formulation of explanations include follow-up questions, lab report
templates, and feedback, and these are primarily used at the individual level. Additionally, it is
important to provide students with ample opportunities to practice formulating explanations.
The rationale for the importance of facilitating classroom teaching for the formulation of
explanations of observations from biology experiments, is that both the formulation of
explanations and the reflection and learning that occur during the process are important for
the students’ learning process in biology. Based on the findings of the study, four conditions
for scaffolding students’ learning process through the formulation of good explanations of
observations from biology experiments have been formulated. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | Norwegian University of Life Sciences | |
dc.title | Bruk av støttestrukturer for elevers formulering av forklaringer på observasjoner fra biologiforsøk | |
dc.type | Master thesis | |