Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorThomas Martinsen 
dc.contributor.advisorHeidi S. Nygård
dc.contributor.authorRoalkvam, Marie Eide
dc.date.accessioned2024-08-23T16:37:32Z
dc.date.available2024-08-23T16:37:32Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:7110070:59109746
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3148291
dc.description.abstractEt stadig økende elektrisitetsbehov i samfunnet skaper større belastning på kraftnettet. Dette spesielt som følge av et høyere antall elbiler. Ved utgangen av 2023 var det 689 169 elbiler og disse utgjorde tre fjerdedeler av nybilsalget i Norge. Det er viktig å opprettholde god spenningskvalitet i nettet ved tilkobling av elbiler. V2G er en ny smart ladeteknologi som muliggjør strømflyt fra elbilen til nettet. Potensielt kan V2G bidra til å forbedre spenningsprofilen i nettet. V2G kan også benyttes som elektrisitetsstøtte til kraftnettet. Dette kan gjøres sammen med andre elektrisitetsproduserende enheter som for eksempel solcellepaneler. Hvilket kan kreve at effekten fra V2G ladere er under den nominelle. For å få mest nytte av V2G sammen med andre enheter bør spenningskvaliteten for V2G ved lavere aktive effektnivåer være innenfor forskriftsatte grenser. Dette for å unngå slitasje og ødeleggelse på elektriske apparater. Norge har varierende utendørstemperaturer på sommer og vinter. Det er viktig at spenningskvaliteten ved tilkobling av elbiler holder seg innenfor forskriftsatte grenser hele året. I oppgaven blir spenningskvalitet utforsket gjennom et forsøk hvor en elbil med V2G funksjonalitet tilkobles en bygning. Resultater fra forsøket viser spenningsfall og ubalanse ved oppladning og forbedret spenningsprofil ved utladning. Spenningsfall og ubalanse kan knyttes opp mot reduksjon i reaktiv effekt, mens forbedret spenningsprofil kan knyttes mot en økning i reaktiv effekt. Det observeres liten forskjell i harmoniske forstyrrelser, THDi og effektfaktor ved opplading og utlading av elbilen. Ved endringer i effektnivåer under den nominelle, kan økende harmoniske forstyrrelser og verdier av THDi observeres. Effektfaktoren reduseres ved reduksjon i aktive effektnivåer. De harmoniske strømmene er utenfor grenseverdiene for 61000-3-12 standard ved både oppladning og utladning. Flere grenseverdier overskrides ved lavere effektnivåer. Ved økte temperaturer ses det ingen tydelig forbedring i hverken harmoniske forstyrrelser, THDi eller effektfaktor. Det kan derimot observeres en liten forbedring i spenningsubalanse.
dc.description.abstractAn increasing demand for electricity in society creates a greater load on the power grid. This is particularly because of a higher number of electric cars. At the end of 2023, there were 689 169 electric cars and these accounted for three quarters of new car sales in Norway. When connecting the electric cars, it is important to maintain good voltage quality in the grid. V2G is a new smart charging technology that enables electricity to flow from the car to the grid. V2G can potentially help improve the voltage profile in the network. It is also possible to utilize V2G as electricity support for the grid. This can be done together with other devices that produce electricity such as solar panels. Something that may require the power from V2G chargers to be below the nominal. To get the most benefit from V2G together with other devices, the voltage quality for V2G should be within regulatory limits at lower power levels. This to avoid wear and tear on electrical appliances. Norway has varying outdoor temperatures in summer and winter. It is important to hold the voltage quality within prescribed limits throughout the year when connecting electric cars to the grid. In this thesis, voltage quality is explored through an experiment where an electric car with V2G functionality is connected to a building. Results from the experiment show voltage drop and imbalance when charging and improved voltage profile when discharging. Voltage drop and imbalance can be linked to a reduction in reactive power, while an improved voltage profile can be linked to an increase in reactive power. Minor difference can be observed in harmonic disturbances, THDi and power factor when charging and discharging the electric car. When the power levels are below their nominal levels, increasing harmonic disturbances and values of THDi can be seen. The power factor is reduced by a reduction in active power levels. Harmonic currents are outside limit values for the 61000-3-12 standard during both charging and discharging. Several of the limit values are exceeded at lower power levels. When the temperature increases, no improvement can be observed in harmonics, THDi or power factor. However, it is possible to observe a slight improvement in voltage imbalance.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleUtfordringer og muligheter med elbiler og effektivisering i fremtidens energisystem
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel