dc.contributor.advisor | Kristin Linnerud | |
dc.contributor.author | Pedersen, Truls | |
dc.date.accessioned | 2024-08-23T16:37:18Z | |
dc.date.available | 2024-08-23T16:37:18Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.nmbu:wiseflow:7110070:59109744 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3148280 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hvordan markedsaktører i norsk
energisektor forstår det konseptuelle begrepet samfunnsaksept for havvind, med fokus på
dimensjonen markedsaksept. Tidligere forskning på begrepet har i hovedsak handlet om
den sosiopolitiske- og lokale aksepten. Dimensjonen markedsaksept er i mindre grad
studert, men har fått mer fokus i senere tid. Markedsaksept, med fokus på investor og
deres aksept for implementering av fornybar energi, har fått økt oppmerksomhet. Denne
masteroppgave skal undersøke følgende problemstilling: Hvordan forstår markedsaktører i
norsk energisektor det konseptuelle begrepet samfunnsaksept for havvind?
Problemstillingen er delt inn i følgende underproblemstillinger:
1. Hvilken forståelse har markedsaktører i norsk energisektor om markedsaksept?
2. Hva tror markedsaktører påvirker lønnsomheten for norsk havvind?
3. På hvilken måte har nasjonalt eierskap og dekt energibehov betydning for
markedsaksept for havvind?
4. Hva mener markedsaktører i norsk energisektor er de viktige
suksesskriterier for norsk havvind?
Problemstillingen er besvart ved bruk av kvalitativ metode. Dette suppleres med
litteratursøk på relevant forskning knyttet til begrepet samfunnsaksept. Datamaterialet er
hentet gjennom semistrukturerte intervjuer av 7 ansatte i bedrifter knyttet til norsk
energisektor. Intervjuene er blitt transkribert og analysert gjennom tematisk analyse.
Denne prosessen innebar koding og tematisering av datamaterialet. Resultatene viser at
markedsaktørene viser høy forståelse for begrepet samfunnsaksept for havvind.
Dimensjonen markedsaksept er høyt vektlagt, men blir sett på som et isolert segment fra
de tre dimensjonene for samfunnsaksept. Resultatene viser at differansekontrakter velter
en for stor del av markedsrisiko over på investor. Radiell tilknytning for nettløsning er i
første omgang viktig for å sikre samfunnsaksept for havvind. Selv med lav lønnsomhet i
dag, er det høy insentiver for å satse på norsk havvind. Nasjonalt eierskap og dekt nasjonalt
kraftbehov er viktig for å bevare den generelle aksepten hos befolkningen. Viktige
suksesskriterier for norsk havvind er forutsigbare og stabile rammevilkår, Norge får
konkurransefortrinn i flere ledd av verdikjeden og nødvendig kostnadsreduksjon for
havvind. | |
dc.description.abstract | This master's thesis aims to investigate how market actors in the Norwegian energy sector
understand the conceptual concept of social acceptance for offshore wind, with a focus on
the dimension of market acceptance. Previous research on the concept has mainly focused
on socio-political and local acceptance. The dimension of market acceptance has been
studied to a lesser extent but has received more attention recently. Market acceptance,
focusing on investors and their acceptance of renewable energy implementation, has
gained increased attention. This thesis will investigate the following research question: How
do market actors in the Norwegian energy sector understand the conceptual concept of
social acceptance for offshore wind? The research question is divided into the following
sub-questions:
1. How do market actors in the Norwegian energy sector understand the dimension of
market acceptance?
2. What do market actors believe influences the profitability of Norwegian offshore
wind?
3. In what way does national ownership and national energy demand affect market
acceptance for offshore wind?
4. What do market actors in the Norwegian energy sector consider the most important
success criteria for Norwegian offshore wind?
The research question is answered using a qualitative method, supplemented by a literature
review on relevant research related to the concept of social acceptance. The data is
collected through semi-structured interviews with 7 employees in companies connected to
the Norwegian energy sector. The interviews are transcribed and analyzed through
thematic analysis, involving coding and thematizing of the data material. The results show
that market actors demonstrate a high understanding of the concept of social acceptance
for offshore wind. The dimension of market acceptance is highly emphasized but is seen as
an isolated segment from the three dimensions of social acceptance. The results show that
contract for differences (CFD) transfer too much market risk onto investors. Radial
connection for grid solutions is initially important to ensure social acceptance for offshore
wind. Even with low profitability today, there are high incentives to invest in Norwegian
offshore wind. National ownership and covering energy demand are important to maintain
acceptance among the population. Important success criteria for Norwegian offshore wind
are predictable and stable policy framework, Norway gains a competitive advantage in
several parts of the value chain, and necessary cost reduction for offshore wind. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | Norwegian University of Life Sciences | |
dc.title | En tematisk analyse av markedsaksept for havvind i norsk energisektor | |
dc.type | Master thesis | |