Show simple item record

dc.contributor.advisorKristin Linnerud
dc.contributor.authorPedersen, Truls
dc.date.accessioned2024-08-23T16:37:18Z
dc.date.available2024-08-23T16:37:18Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:7110070:59109744
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3148280
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som formål å undersøke hvordan markedsaktører i norsk energisektor forstår det konseptuelle begrepet samfunnsaksept for havvind, med fokus på dimensjonen markedsaksept. Tidligere forskning på begrepet har i hovedsak handlet om den sosiopolitiske- og lokale aksepten. Dimensjonen markedsaksept er i mindre grad studert, men har fått mer fokus i senere tid. Markedsaksept, med fokus på investor og deres aksept for implementering av fornybar energi, har fått økt oppmerksomhet. Denne masteroppgave skal undersøke følgende problemstilling: Hvordan forstår markedsaktører i norsk energisektor det konseptuelle begrepet samfunnsaksept for havvind? Problemstillingen er delt inn i følgende underproblemstillinger: 1. Hvilken forståelse har markedsaktører i norsk energisektor om markedsaksept? 2. Hva tror markedsaktører påvirker lønnsomheten for norsk havvind? 3. På hvilken måte har nasjonalt eierskap og dekt energibehov betydning for markedsaksept for havvind? 4. Hva mener markedsaktører i norsk energisektor er de viktige suksesskriterier for norsk havvind? Problemstillingen er besvart ved bruk av kvalitativ metode. Dette suppleres med litteratursøk på relevant forskning knyttet til begrepet samfunnsaksept. Datamaterialet er hentet gjennom semistrukturerte intervjuer av 7 ansatte i bedrifter knyttet til norsk energisektor. Intervjuene er blitt transkribert og analysert gjennom tematisk analyse. Denne prosessen innebar koding og tematisering av datamaterialet. Resultatene viser at markedsaktørene viser høy forståelse for begrepet samfunnsaksept for havvind. Dimensjonen markedsaksept er høyt vektlagt, men blir sett på som et isolert segment fra de tre dimensjonene for samfunnsaksept. Resultatene viser at differansekontrakter velter en for stor del av markedsrisiko over på investor. Radiell tilknytning for nettløsning er i første omgang viktig for å sikre samfunnsaksept for havvind. Selv med lav lønnsomhet i dag, er det høy insentiver for å satse på norsk havvind. Nasjonalt eierskap og dekt nasjonalt kraftbehov er viktig for å bevare den generelle aksepten hos befolkningen. Viktige suksesskriterier for norsk havvind er forutsigbare og stabile rammevilkår, Norge får konkurransefortrinn i flere ledd av verdikjeden og nødvendig kostnadsreduksjon for havvind.
dc.description.abstractThis master's thesis aims to investigate how market actors in the Norwegian energy sector understand the conceptual concept of social acceptance for offshore wind, with a focus on the dimension of market acceptance. Previous research on the concept has mainly focused on socio-political and local acceptance. The dimension of market acceptance has been studied to a lesser extent but has received more attention recently. Market acceptance, focusing on investors and their acceptance of renewable energy implementation, has gained increased attention. This thesis will investigate the following research question: How do market actors in the Norwegian energy sector understand the conceptual concept of social acceptance for offshore wind? The research question is divided into the following sub-questions: 1. How do market actors in the Norwegian energy sector understand the dimension of market acceptance? 2. What do market actors believe influences the profitability of Norwegian offshore wind? 3. In what way does national ownership and national energy demand affect market acceptance for offshore wind? 4. What do market actors in the Norwegian energy sector consider the most important success criteria for Norwegian offshore wind? The research question is answered using a qualitative method, supplemented by a literature review on relevant research related to the concept of social acceptance. The data is collected through semi-structured interviews with 7 employees in companies connected to the Norwegian energy sector. The interviews are transcribed and analyzed through thematic analysis, involving coding and thematizing of the data material. The results show that market actors demonstrate a high understanding of the concept of social acceptance for offshore wind. The dimension of market acceptance is highly emphasized but is seen as an isolated segment from the three dimensions of social acceptance. The results show that contract for differences (CFD) transfer too much market risk onto investors. Radial connection for grid solutions is initially important to ensure social acceptance for offshore wind. Even with low profitability today, there are high incentives to invest in Norwegian offshore wind. National ownership and covering energy demand are important to maintain acceptance among the population. Important success criteria for Norwegian offshore wind are predictable and stable policy framework, Norway gains a competitive advantage in several parts of the value chain, and necessary cost reduction for offshore wind.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleEn tematisk analyse av markedsaksept for havvind i norsk energisektor
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record