Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKristine Lien Skog
dc.contributor.advisorGunnar Ridderstrøm
dc.contributor.authorStormoen, Gard
dc.date.accessioned2024-08-23T16:35:50Z
dc.date.available2024-08-23T16:35:50Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:7083314:58686440
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3148224
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har tatt for seg effekten av lovendringen i plan- og bygningsloven 01.01.2024 om regler om håndtering av overvann i byggesaker mv., ved ny pbl. § 31-14. Denne gir kommunene adgang til å pålegge overvannstiltak til fester eller eier dersom vilkårene oppfylles, og pålegget ikke medfører en uforholdsmessig stor kostnad. Problemene som følger av overvann er allerede i dag betraktelige, som sett ved ekstremværet Hans i 2023, og forventes å øke i fremtiden. Allerede tettbebygde bebygde områder er spesielt utsatt, og det har tidligere vært liten eller ingen adgang for kommunene til å pålegge overvannstiltak her. Hensikten med oppgaven har vært å redegjøre for betydningen av lovendringen for overvannshåndtering i allerede bebygde områder. Dette er gjort gjennom en analyse av lovforarbeidene og andre relevante kilder fra et juridisk og planleggingsperspektiv. Sentrale momenter i analyseprosessen har vært tretrinnsstrategien for overvann, rettsprinsipper, kommunalkompetanse, og forvaltningens og instansers innspill gjennom lovprosess og høringer. Analysen har identifisert skjønnsmessigheten i lovens ordlyd som et betraktelig barriere i hvor utslagsgivende pbl. § 31-14 vil være i praksis. Dette er også sett i betraktning med en veldig varierende kommunalkompetanse, ulik topografi fra tomt til tomt og rettsprinsipper hva angår forholdet mellom borger og forvaltningen. På en annen side tilsier analysen et sterkt behov for kommunale verktøy i kampen mot en stadig økende overvannsutfordring i allerede bebygde områder. Samfunnshensynet er et sterkt grunnlag i vurderingen av hvordan pbl. § 31-14 vil kunne fungere i praksis. Til tross for at påleggene i flere tilfeller vil kunne møte stor motstand fra grunneier, er hensikten og samfunnsnytten å anse så betraktelig at lovendringen er et steg i riktig retning. Derfor legger jeg til grunn at pbl. § 31-14 i større grad vil ha innvirkning for overvannshåndtering i allerede bebygde områder, i all hovedsak hva angår tretrinnsstrategiens trinn 1 og 2.
dc.description.abstractThis thesis examines the effects of the amendment to the Plan and Building Act on January 1, 2024, regarding the regulations for stormwater management through the new § 31-14. The amendment provides municipalities the legal authority to impose stormwater measures on lessees or owners if the lawful conditions are met, and the measure does not entail an unreasonably large cost. The challenges because of stormwater and precipitation are already significant, evidently clear through the extreme weather Hans in 2023, and are expected to further increase in the future. Already densely populated and developed areas are particularly vulnerable, and municipalities have previously had limited or no access to impose stormwater measures in such areas. The purpose of this has been to explain the significance of the legal amendment for stormwater management in already developed areas. This has been achieved through an analysis from a legal and planning perspective of legislative preparatory works and other relevant sources. Key aspects of the analysis include the three-step-strategy for stormwater management, legal principles, municipal competence, and inputs from administrations and relevant parts through legislative processes and hearings. The analysis has identified the discretion in the wording of the law as a significant barrier to how decisive Plan and Building Act § 31-14 will be in practice. This also considers a high variance in municipal competence, differing topography from plot to plot, and legal principles regarding the relationship between citizens and administrations. However, the analysis suggests a strong need for municipal tools in facing an increasingly challenging stormwater situation in already developed areas. Consideration of societal interests is a significant foundation for assessing how the Plan and Building Act § 31-14 will function in practice. Despite potential resistance from property owners, the intention and societal benefit are significant enough to consider the legal amendment a step in the right direction. Therefore, I assert that the Plan and Building Act § 31-14 will have a greater impact on stormwater management in already developed areas, primarily concerning steps 1 and 2 of the three-step-strategy
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleOvervannshåndtering i eksisterende bebyggelse: Plan- og bygningsloven § 31-14
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel