Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMorten Clemetsen
dc.contributor.advisorIngrid Merete Ødegård
dc.contributor.authorMeldal, Helena Norevik
dc.contributor.authorDaaland, Marie
dc.date.accessioned2024-08-23T16:33:36Z
dc.date.available2024-08-23T16:33:36Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:7083314:59113129
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3148150
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvordan allmennhetens tilgang og marint naturmangfold i større grad kan ivaretas i småbåthavner i Indre Oslofjord i fremtiden. Oppgaven tar utgangspunkt i seks utvalgte småbåthavner, i kommunene Oslo og Bærum. Gjennom analyser og registreringer av bruk av stedet og naturmangfold ved de seks småbåthavnene, identifiseres fire hovedutfordringer knyttet til allmennhetens tilgang og marint naturmangfold: Arealkonflikt mellom småbåthavn og naturverdier, marin forurensing som konsekvens av bruk, drift og vedlikehold av småbåter, store fjordnære arealer avsatt til båtopplag, og privatisering av brygger, småbåthavner og båtliv. I småbåthavnen Solvikbukta og Lakseberget er alle de fire utfordringene representert, og det skisseres her en stedsutvikling som skal fremme allmennhetens tilgang og marint naturmangfold, uten at båtlivet forkastes. Utviklingsplanene for Solvikbukta og Lakseberget strekker seg over flere år fra 2030 til 2050, og baserer seg i stor grad på en omdisponering av arealer både på land og i vann, samt en transformasjon av folks forventninger til å eie egen, individuell båt. Videre peker oppgaven på overføringsverdi mellom løsningene for Solvikbukta og Lakseberget og de fem resterende småbåthavnene oppgaven tar for seg. Oppgaven illustrerer hvilke grep som må tas i praksis for å nå nasjonale og internasjonale mål knyttet til bevaring av naturmangfold, og for å styrke allmennhetens tilgang til fjorden og imøtekomme den økende befolkningens behov for kystnære rekreasjonsarealer i fremtiden.
dc.description.abstractThis master's thesis examines how public accessibility and marine natural diversity in the future can be prioritized to a greater extent in the harbors of the Inner Oslofjord. The thesis covers six large marinas in the municipalities of Oslo and Bærum. Through registrations of use of the site and natural diversity at the six marinas, four main challenges at the marinas related to public accessibility and marine natural diversity are identified: Territorial conflict between harbors and natural values, marine pollution as a consequence of the use, operation and maintenance of boats, large areas by the fjord set aside for boat storage, and privatization of wharves, harbors and boating. In the marina “Solvikbukta and Lakseberget”, all four challenges are represented, and the thesis therefore proposes a future site development to enhance public accessibility and marine natural diversity. The development plans for Solvikbukta and Lakseberget are set for the years 2030, 2040 and 2050, and are largely based on a reallocation of the boats use of space, both on the landside and on the fjord, and a transformation of people's expectations of owning their own individual boat. Furthermore, the thesis points to transferability between the solutions for Solvikbukta and Lakseberget and the four remaining marinas the thesis covers. The assignment illustrates what steps must be taken in practice to achieve national and international goals related to the conservation of natural diversity, and to accommodate the growing population's need for coastal recreation areas in the future.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleSmåbåthavnenes fremtid i Indre Oslofjord
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel