Show simple item record

dc.contributor.advisorTonje Tomine Seland Strat
dc.contributor.authorLysjø, Tonje Iversen
dc.date.accessioned2024-08-23T16:30:19Z
dc.date.available2024-08-23T16:30:19Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:7110333:59110607
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3148037
dc.description.abstractDen norske skole har et dobbelt oppdrag i å både utdanne og danne fremtidens samfunnsborgere. Dersom elevene skal være rustet til å takle morgendagens utfordringer er de nødt til å inneha ferdigheter som Ludviksen-utvalget har presentert som ferdigheter for det 21. århundre. En ferdighet som trekkes frem er evnen til kritisk tenkning og problemløsning, som har fått fokus i den nåværende læreplanen, LK20. En måte å trene denne ferdigheten på er gjennom arbeid med argumentasjon og utforskende arbeidsmåter. Denne studien har som hensikt å undersøke hvordan et utforskende undervisningsopplegg kan bidra til å trene argumentasjonsferdighetene til to kjemi 2 klasser. Studiens hensikt er definert med to forskningsspørsmål: 1) hvordan uttrykker elevene skriftlige argumentasjonsferdigheter i arbeid med undervisningsopplegget? og 2) hvordan uttrykker faglærerne deres tidligere erfaring og undervisningspraksis med argumentasjonstrening i kjemi? Studien er designet som en multippel casestudie, der undervisningsopplegget «Er det egentlig bærekraftig?» har blitt gjennomført av to faglærerne for totalt 13 kjemielever. Undervisningsopplegget inneholder to oppgaver med utgangspunkt i sosiovitenskapelige problemstillinger der elevene gjennom arbeid med oppgavene skal komme frem til om problemstillingen som tas opp i oppgaven egentlig er bærekraftig. Elevene har i arbeid med å konstruere argumenter gruppevis og skrevet en individuell kjemifaglig argumenterende tekst. Elevtekstene har blitt samlet inn og analysert med fokus på argumentasjonskvalitet. Faglærerne har i etterkant av gjennomføringen av undervisningsopplegget også blitt intervjuet med fokus på deres erfaring med argumentasjon og deres syn på opplegget. Funnene etter analysen av elevtekstene viste at elevene i stor grad konstruerer argumenter med lav kvalitet, og at de sjeldent svarte på oppgavens problemstilling om bærekraft. Funn etter analyse av lærerintervjuene viste at lærerne generelt har lite fokus på spesifikk argumentasjonstrening, da se har en oppfatning av at det inngår i undervisningen der elevene må begrunne resultater og svar. Disse funnene ble videre tatt i betraktning for å videre utvikle og forbedre undervisningsopplegget «Er det egentlig bærekraftig?». Studien konkluderer med at bruk av undervisningsopplegg med fokus på argumentasjon kan bidra til å trene kjemi 2 elevers argumentasjonsferdigheter, dersom undervisningen tilrettelegges etter faglærer og elevers tidligere erfaringer med argumentasjonstrening, og dersom argumentasjonsprosessen i seg selv settes i fokus.
dc.description.abstractThe Norwegian educational system operates under a dual mandate, where it is not only in charge of education, but also cultivating the moral and intellectual development of future societal members. To adequately prepare students for the challenges they will face in the future, it is imperative that they acquire the competencies that the Ludviksen-committee describes as skills for the 21st century. One of the essential competencies is the one of critical thinking and problem solving, which is also a focus presented in the current Norwegian curriculum, LK20. One approach to learn such skills is through engagement in argumentation and inquiry-based learning. The aim of this study is to research how a lesson-module in chemistry can contribute to enhancing the argumentation skills in two chemistry 2 classes. The purpose of the study is defined by two research questions: 1) how does the students show their written argumentation skills through working with the module? and 2) how does the chemistry teachers express their experience and teaching practices with argumentation training? The study is designed as a dual case where the lesson-module “Is it actually sustainable?” has been tried by the two chemistry teachers for a total of 13 chemistry 2 students. The module includes two tasks centered around socio-scientific issues, where the students were supposed to assess whether the issue presented is actually sustainable. The students have throughout the module engaged in collaboration through constructing arguments, but also individually when writing an argumentative text. The texts were collected and analyzed with a focus on the quality of the arguments. Subsequently, the teachers were interviewed about their experience with argumentation training and their perspectives on the lesson-module. Findings from analyzing the students argumentative text showed that the students constructed arguments of low quality, and that they rarely assessed whether the actual issue is sustainable or not. Findings from analyzing the teacher-interviews showed that the teachers rarely emphasize specific argumentation training, as they perceive it to be included in their general chemistry teaching as students are required to justify their results and answers. These findings were used to evaluate and further develop the lesson-module “Is it actually sustainable?”. This study concludes by stating that a lesson-module focusing on argumentation can contribute to enhancing the argumentation skill of chemistry 2 students, provided that the lesson-module is adequately scaffolded regarding both the teacher and students’ prior experiences with argumentation, and if the argumentation process itself is emphasized.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.title"Er det egentlig bærekraftig?" - En kvalitativ studie av kjemi 2 elevers argumentasjonsferdigheter
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record