Show simple item record

dc.contributor.advisorKjetil Novang Gulbrandsen
dc.contributor.advisorBjørge Sandberg-Kristoffersen, Asplan Viak
dc.contributor.authorJohansen, Robin
dc.date.accessioned2024-08-23T16:30:14Z
dc.date.available2024-08-23T16:30:14Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:7110333:59110526
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3148033
dc.description.abstractSammendrag Sirkulær økonomi vokser frem som et meget aktuelt tema i byggebransjen, for å kunne oppnå økonomiske, sosiale og miljømessige fordeler ved å legge vekt på bærekraftig bruk av naturressursene. Til tross for økende oppmerksomhet, er anvendelsen av sirkulær økonomi fortsatt begrenset, og konseptet forblir i stor grad en abstrakt idé. For å oppnå en reell overgang til sirkulær økonomi, der virksomhetene opprettholder økonomisk levedyktighet, kreves det en innovasjon av dagens tradisjonelle forretningsmodeller. Denne studiens formål er å undersøke i hvilken grad etablert kunnskap om innovasjon av forretningsmodeller kan bidra til å transformere den norske byggenæring til sirkulære verdikjeder. På bakgrunn av oppgavens formål, er følgende forskningsspørsmål undersøkt: * Hvilke erfaringer og kunnskap er etablert i internasjonal forskning, knyttet til innovasjon av forretningsmodeller i overgang til sirkulære prinsipper? * I hvilken grad benytter norske pioner-virksomheter innen sirkulære forretningsmodeller, kunnskap fra internasjonal forskning i sin forretningsutvikling? * Hvordan kan kunnskap fra internasjonal forskning, bidra til å bedre transformasjonsprosessen til sirkulære forretningsmodeller i Case-bedriftene? For å svare på oppgavens forskningsspørsmål, er det gjennomført en semi-strukturert litteraturgjennomgang, samt empirisk studie gjennom intervju, for å samle inn nødvendige data. Resultatene fra litteraturstudiet bekrefter at sirkulær innovasjon av forretningsmodeller, er en nødvendighet for å lykkes kommersielt med å implementere sirkulære praksiser i byggebransjen. Imidlertid poengteres det også at dette er en krevende prosess, som må håndtere mange uoversiktlige elementer over hele verdikjeden. På bakgrunn av dette, har tidligere studier utviklet strategier, verktøy og rammeverk for å bidra til å forenkle prosessen med å transformere til sirkulære forretningsmodeller. Intervjuene viser at norske pioner-virksomheter innen sirkulære forretningsmodeller på flere måter har praktisert momenter fra forskning som trekkes frem i litteraturen. Flere av strategiene for å bremse og lukke ressursstrømmene er implementert, og det arbeides aktivt med interessentene i hele verdikjeden. Imidlertid indikerer resultatene fra intervjuprosessen at økt bevissthet og forståelse knyttet til enkelte sentrale momenter ved innovasjonsprosessen av sirkulære forretningsmodeller, vil kunne gi norske pioner-virksomheter positiv verdi.
dc.description.abstractAbstract The circular economy is emerging as a pertinent topic in the construction industry, aiming to achieve economic, social, and environmental benefits through sustainable use of natural resources. Despite increasing attention, the practical application of the circular economy remains limited, largely remaining an abstract concept. Achieving a genuine transition to the circular economy, while maintaining economic viability for businesses, necessitates innovation of current traditional business models. The aim of this study is to investigate the extent to which established knowledge on business model innovation can contribute to transforming the Norwegian construction industry into circular value chains. Based on the research objectives, the following research questions were explored: * What experiences and knowledge have been established in international research related to business model innovation transitioning to circular principles? * To what extent do Norwegian pioneer firms in circular business models utilize knowledge from international research in their business development? * How can knowledge from international research contribute to improving the transformation process to circular business models in the case-companies? To address the research questions, a semi-structured literature review and empirical study through interviews were conducted to gather necessary data. The findings from the literature review confirm that circular innovation of business models is imperative for the successful commercial implementation of circular practices in the construction industry. However, it is emphasized that this is a challenging process that must address numerous complex elements across the value chain. Consequently, previous studies have developed strategies, tools, and frameworks to simplify the process of transition to circular business models. The interviews reveal that Norwegian pioneer firms in circular business models have implemented aspects of research highlighted in the literature in various ways. Several strategies to slow and close resources loops have been implemented, and active engagement with stakeholders across the value chain is ongoing. However, the results from the interviews indicate that increased awareness and understanding of key elements in the innovation process of circular business models could provide positive value for Norwegian pioneer firms.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleForretningsmodellinnovasjon for sirkulære verdikjeder i norsk byggenæring
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record