Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBirgitte Bjønness
dc.contributor.authorRøysland, Vebjørn
dc.date.accessioned2024-08-23T16:29:27Z
dc.date.available2024-08-23T16:29:27Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:7110333:59110606
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3148003
dc.description.abstractElevene som vokser opp i dagens skole skal ta store valg som vil påvirke verdenssamfunnet. Med kunstig intelligens og teknologi vi bare få år siden kunne drømme om, er det viktigere enn noensinne å ha samfunnsborgere som tenker kritisk og reflekterer over hvilke implikasjoner teknologier slik som bioteknologi kan ha. Rollespill både lite utnyttet og forsket på, derfor er dette et felt det trengs mer kunnskap om bruken av rollespill og hva det kan brukes til i skolen, spesielt innenfor naturvitenskapen. I denne studien søker jeg å finne ut av hvordan rollespill i biologi kan bidra til at elever utforsker egne meninger om bioetiske kontroverser. Dette gjør jeg gjennom en eksplorerende case-studie, om et rollespill om fosterdiagnostikk. Primærdataen for oppgaven vil være et fokusgruppeintervju med elevene. Rollespillet ble også tatt opp på video og sammen med observasjoner fra gjennomføringen vil dette være min sekundærdata. En tematisk analyse er brukt for å analysere den innsamlede dataen. Jeg finner at dersom rollespill skal legge til rette for utforskning av egne meninger om bioetiske kontroverser er det tre viktige deler som må være til stede, elevengasjement, en lærerens støttestrukturer og en refleksjonsøvelse. Studiet er gjort i et elevperspektiv, dersom det skal gjøres videre forskning på temaet vil jeg legge vekt på lærerrollen i et slikt undervisningsopplegg.
dc.description.abstractPupils that grow up in today’s schools will make significant decisions that will shape global society. With artificial intelligence and technologies that were unimaginable just a few years ago, it is more important than ever to having citizens who think critically and reflect on the implications of such technologies, like biotechnology. Role-plays is both underutilized and under-researched; therefore, this is a field where more knowledge is needed about the use of role-playing and its potential in schools, especially in the science. In this study I aim to explore how role-playing in biology can help students explore their own opinions on bioethical controversies. I do this through an exploratory case-study about role-play, about prenatal diagnostics. The primary data used for the study is a focus-group interview. The role-play was also recorded on video and together with observations of the role-play will be the secondary data. A thematic analysis is used to analyze the collected data. I find that if role-playing is to facilitate the exploration of personal opinions on bioethical controversies, three important elements must be present: Student engagement, teacher scaffolding and a reflection exercise. The study is conducted from a pupil perspective; if further research on the topic is to be done, I would emphasize the teacher’s role.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleHvordan kan rollespill i biologi i videregående skole legge til rette for utforskning av egne meninger om bioetiske kontroverser? - En casestudie om rollespill i biologi
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel