Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAsmamaw Tadege Shiferaw
dc.contributor.authorSaseetharan, Gasvithan
dc.date.accessioned2024-08-23T16:28:37Z
dc.date.available2024-08-23T16:28:37Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:7110333:59110590
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3147976
dc.description.abstractDette studiet ser på hvordan gjennomføringsmodeller i offentlige veiprosjekter kan forbedres. Et caseprosjekt er valgt hvor gjennomføringsmodellen til prosjektet undersøkes. En gjennomføringsmodell i byggeprosjekter er en kombinasjon av anbudsform, entrepriseform og kontraktsform. Den valgte gjennomføringsmodellen blir påvirket av både prosjektkultur og gjennomføringsstrategi. Frem til 2020 har Statens vegvesen (SVV) hovedsakelig brukt utførelsesentreprise som gjennomføringsstrategi, noe som utgjorde 95% av omsetningen. I 2020 endret SVV prosjektporteføljen sin til at 40% av alle prosjekter skal utføres som totalentreprise. I 2004 åpnet EU-direktivet for offentlig anskaffelser for nye anskaffelsesprosedyrer. Med SVV´s nye prosjektportefølje, samt nye anskaffelsesprosedyrer er det viktig å kartlegge dagens gjennomføringsmodell for å se hvordan disse påvirker prosjektet. Prosjektet E39 Betna – Stormyra er et stort veiprosjekt i Heim kommune. Prosjektet ble delt opp i tre delparseller, hvor en av dem ble utført som totalentreprise, og konkurranse med forhandling (KMF) ble brukt som anskaffelsesprosedyre i alle tre delparseller. Denne oppgaven undersøker hvordan anvendt anbudsform, entrepriseform, avtaleform og organisasjonsform påvirket prosjektet. Forskningsspørsmålene som besvares i oppgaven er: * Hvilke virkemidler ble brukt i gjennomføringsmodellen i prosjektet? * Hva erfaringene fra anvendt gjennomføringsmodell? * Hvordan kan gjennomføringsmodellen blir forbedret? Disse forskningsspørsmålene besvares med kvalitative undersøkelser som omfatter litteraturstudie og casestudie. I casestudien ble det gjennomført åtte semistrukturerte intervjuer med byggherrens prosjektorganisasjon og interne innleide ressurser hos SVV, samt dokumentstudium. Konklusjonen er at gjennomføringsmodellen bør tilpasses hvert enkelt prosjekt, og gjennomføringsstrategien bør ikke endres etter reguleringsplanfasen uten videre arbeid. KMF har redusert konflikter sammenlignet med anbudskonkurranse. Ved valg av totalentreprise bør andre faktorer enn bare grunnforhold og kostnadsbesparelse vurderes. Det anbefales at byggherren bruker tilstrekkelig med tid og ressurser for å gi de ansatte nok kunnskap om de ulike entrepriseformene og kontraheringsformene. Videre anbefales det at byggherren utvikler en standard modell for tildelingskriteriene, og at det gjennomføres tilstrekkelige grunnundersøkelser uavhengig av entrepriseform for å redusere risikoen i prosjektet.
dc.description.abstractThis study investigate how project delivery models in public road projects can be improved. A case project has been selected to examine the project’s delivery model. A project delivery model in construction projects is a combination of procurement method, project delivery method, and contract type. The chosen project delivery model is influenced by both project culture and project delivery strategy. Until 2020, the Norwegian Public Roads Administration (NPRA) primarily used Design-Bid-Build (DBB) as their project delivery strategy, accounting for 95% of its turnover. In 2020, the NPRA revised its project portfolio, aiming for 40% of all projects to be carried out as design-build (DB) contracts. The 2004 EU directive on public procurement introduced new procurement procedures. With the NPRA's new project portfolio and new procurement procedures, it is crucial to map the current projects delivery model to understand how these changes affect the project. The E39 Betna – Stormyra project is a large road project in Heim municipality. The project was divided into three sections, one of which was executed as a DB contract, and competitive procedure with negotiation was used as the procurement procedure for all three sections. This thesis examines how the applied procurement method, contract type, project delivery method, and organizational form affected the project. The research questions addressed in the thesis are: * Which elements were used in the project delivery model of the project? * What are the experiences from the applied project delivery model? * How can the project delivery model be improved? These research questions are answered through qualitative studies that include a literature review and a case study. In the case study, eight semi-structured interviews were conducted with the project's organizational team and internal resources hired by NPRA, along with document analysis. The conclusion is that the project delivery model should be tailored to each specific project, and the project delivery strategy should not be changed after the zoning plan phase without further work. Competitive procedure with negotiation has reduced conflicts compared to competitive bidding. When choosing a DB contract, factors other than just ground conditions and cost savings should be considered. It is recommended that the client spends sufficient time and resources to ensure that employees have adequate knowledge of the various project delivery methods and procurement forms. Furthermore, it is recommended that the client develop a standard model for the award criteria and that sufficient ground investigations are carried out regardless of the contract type to reduce the risk in the project.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleProsjektgjennomføringsmodell for store veiprosjekter – En case studie av E39 Betna-Stormyra
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel