Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJan Bjerketvedt
dc.contributor.advisorHelmber Belbo
dc.contributor.advisorStephan Hoffman
dc.contributor.authorAasgård, Audun With
dc.date.accessioned2024-05-14T16:27:26Z
dc.date.available2024-05-14T16:27:26Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:7033861:57647267
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3130421
dc.description.abstractSammendrag Gjenreisningen av norske skoger har ført til en tilvekst som har doblet seg de siste 100 årene, mens avvirkningen i forhold har vært stagnerende. En økende etterspørsel etter tømmer har ført til at det har blitt et ønske om å avvirke mer. Å utføre hogster i brattere terreng har derfor kommet som et alternativ for å øke den stagnerte avvirkningen. Fra før har disse områdene stått urørte da volumet har vært lavt og kostnadene for store. Nå er de derimot hogstmodne og områdene som er enkle å nå begynner å bli mindre. Et alternativ til hogst i bratt terreng som har blitt populært det siste året er vinsjassistert drift med T-winch. Denne hogstmetoden viser til gode resultater både økonomisk og økologisk i forhold til de tradisjonelle bratte hogstmetodene. Det er derimot en usikkerhet om hvor stort tidsforbruket i en sånn drift blir brukt til opprigging av vinsjen. I dette studiet skal det etableres en modell som kan kunne si hvor stort tidsforbruket blir for å rigge en hel drift med T-winch. Studiet skulle også se om helning hadde noen påvirkning på hastigheten til vinsjen. Data ble registrert med hjelp av en GPS som ble montert på vinsjen. Disse dataene brukt til å finne ut hastigheten vinsjen hadde på veikjøring og terrengkjøring i hogstområdet. Tiden det tar å rigge opp vil avhenge av hvor langt vinsjen må forflytte seg og hvilken hastighet den har når den forflytter seg over disse distansene. For å beregne tidsforbruket trenger vi hastigheten til vinsjen når den forflytter seg ved varierende forhold. Modellen skal gi et anslag over tidsforbruket til de forskjellige fasene av rigging av en T-winch under en hogst. Dette vil kunne hjelpe skogledere og maskinførere til å ta kunnskapsbaserte valg på hvordan driften burde utføres, og om hogstmetoden er aktuell for de enkelte hogstområdene. Modellen har også tilpasningsdyktighet da alle fasene i modellen kanskje ikke må brukes for ulike drifter. Den har også noen svakheter da den mangler et ledd for planlegging. Dårlig planlegging kan føre til et økt tidsforbruk da det ikke er bestemt hvor vinsjen burde rigges opp på forskudd. Et annet ledd som mangler er tidsforbruket for barduneringen av vinsjen. Bardunering av vinsjen gjøres for sikkerhet for både maskin og maskinfører, samtidig gir det mer stabilitet under jobbing. Planlegging og bardunering er faser som derimot ikke er tatt hensyn til i denne modellen. Det ble også funnet ut at helning ikke hadde noen signifikant påvirkning på hastigheten i dette studiet.
dc.description.abstractAbstract The focus on increasing timber in Norwegian forests has led to a doubling in volume the last 100 years, the harvesting on the other hand has been stagnating. An increase in demand of timber has on the other hand led to an increased harvesting focus. Harvesting in steep terrain is an easy way to increase the harvesting in Norway, especially since these areas have been left untouched until now. Since the volume in these areas have increased and the demand for timber is high, the operational costs have gone down, making the economical gain of harvesting these areas higher. An alternative that has grown in popularity the last years is winch assisted harvesting with T-winch. This harvesting method has shown good results both for economy and ecology compared to the traditional ways of harvesting in steep terrain. However, there is an uncertainty for how long a the time usage is for rigging in this harvesting method. In this study the main goal is to establish an model that can tell the time usage of rigging a T-winch for whole harvesting area. The study is also going to figure out if slope has an impact of the movement speed of the winch. The data was collected with the help of a GPS that was mounted on the T-winch. The data registered by the GPS was used to analysing the movement speed of the winch on the roads and in terrain of the harvesting area. The time usage of the winch will depend on the distance the winch will have to travel and which speed it has while moving over these distances. To calculate time usage, we need the movement speed of the winch while it moves over a variety of distances with different factors. The model should give an estimate of the time usage over the different phases of the rigging of a T-winch during a harvest. This will help the forestry leaders and machine entrepreneurs to make decisions based on knowledge of both how the harvest should be performed, but also if the harvesting method even is relevant for different sites. The model is adaptive since all the different phases operate separately from each other and some might not have to be used in certain harvest areas. The model also has weaknesses, especially as phases for both planning and securing the winch is missing. The planning phase may make a significant difference in time usage of rigging as bad planning will lead to an increase in time used. The securing of the winch is done to secure both machines and operators of the harvest and should also have been included in the study. These factors were not taken into consideration in this study. Slope did not have a significant effect on speed in the study.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleRiggetidsmodell for T-winch drifter
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel