SITRAP årsrapport 2021 : TAKE-OFF
Report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3126541Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Reports (LandSam) [94]
Sammendrag
SITRAP Senter for integrert og transfaglig undervisning i planlegging ble lansert i desember 2018 som et prosjekt med mandat for å utvikle metoder for bedre undervisning og læring. Fra mars 2020 har vi vært organisert som et senter ved fakultetet under Institutt for by- og regionplanlegging som følge av senterleders faglige tilknytning. Arbeidsgruppen har bestått av fagpersoner fra tre av fakultetets institutter I-EIE-JUSS, I-BY-Reg og I-LA. Senteret har ikke hatt tilgang til andre administrative ressurser i løpet av året.
Aktiviteten i 2021 har også vært preget av korona-pandemien med mange digitale møter. Dette har også ført til at vi har nådd et nettverk av undervisere som er interessert i fagdidaktikk utenfor fakultetet og NMBU. Årskonferansen ble gjennomført på campus, men også overført digitalt.
Aktiviteten i 2021 har vært preget av å komme i gang med SAMBED prosjektet fra DIKU-programmet Tiltak for økt arbeidslivsrelevans i høyere utdanning. Søknaden ble utviklet i samarbeid med SPIRE, KS, NBBL og DogA som også utgjør prosjektets styringsgruppe. En detaljert prosjektplan ble arbeidet og vedtatt av denne i juni. Det er ansatt to eksterne prosjektmedarbeidere, samt to studentassistenter. Prosjektet gjennomføres som planlagt.
Januar 2021 ble det sendt inn en søknad for å bli Bærekraftsarena ved NMBU. Søknaden ble utviklet av en utvidet arbeidsgruppe også fra andre fakultet. Denne søknaden fikk ikke støtte. Vi fikk heller ingen faglig vurdering av behandlingen. Flere av de som var involvert i dette arbeidet, var involvert i en søknad til DIKU Program for studentaktiv læring om støtte til å videreutvikle Tverrfaglig masterprosjekt TfMP. I tillegg til denne har vi søkt midler til videreutvikling av studentenes Urban Lab i DIKU programmet: Tiltak for økt arbeidslivsrelevans i høyere utdanning. Oppstarten av Urban Lab ble realisert av prorektors midler til innovativ undervisning. Behandling av av søkandene i DIKU førte til at Urban Lab NMBU fikk støtte, men ikke TfMP.
SITRAP var indirekte involvert i to andre søknader i i 2021 som har fått støtte: NFRs prosjektet LandTime og utvikling av et digitalt SEVU i prosessledelse. Vi har ellers satt i gang et mer systematisk arbeid med å utlede hva fagdidaktikk i romlig planlegging er og betydningen av en bevisstgjøring av dette i profesjonsutvikling.
Årsrapporten oppsummerer aktivitetene vi har hatt gående i løpet av 2021, måloppnåelsen og videre oppfølging i 2022.
Senteret ledes av professor Elin Børrud (by-reg). SITRAPs arbeidsgruppe i 2021 har vært tilsvarende som i 2020; Marius Grønning (by-reg), Terje Holsen (eie-juss), Ingrid Merethe Ødegård (ILA), Ellen Husaas (ILA), Melissa Murphy (by-reg) (til oktober) og Gunnar Ridderstrøm (by-reg). Arbeidsgruppa har diskutert behovet for en utvidelse, både for å erstatte Melissa Murphy som sluttet ved NMBU i oktober og for å kunne opprettholde aktiviteten. Fra 2022 er arbeidsgruppa utvidet med Jin Xue (by-reg), Einar Hegstad (Eie-juss) og Kathrine Omnia Strøm (la).
Andre samarbeidspartnere både internt og eksternt, som har hatt tilknytning gjennom senterets prosjekter i 2021 kommer frem av de ulike prosjektene.
Beskrivelse
Årsrapport fra SITRAP - Senter for integrert og transfaglig undervisning i planlegging.
Forord av Elin Børrud.
Annual report from SITRAP - Centre for Integrated and Trans-Disciplinary Teaching in Planning.