dc.contributor.advisor | Dag Fjeld | |
dc.contributor.advisor | Anders Qvale Nyrud | |
dc.contributor.author | Knackstedt, Henri | |
dc.date.accessioned | 2024-02-06T17:27:13Z | |
dc.date.available | 2024-02-06T17:27:13Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.nmbu:wiseflow:6961190:56384895 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3116028 | |
dc.description.abstract | Hensikten med analysen av eksportpotensial for sagtømmer av gran (Picea abies Karst.)
tar utgangspunkt i det økende behovet for tømmer i sentral Tyskland etter
tørkesommeren 2018 til 2020. Målene med analysen var I) at sammenligne norske og
tyske tømmerreglement og II) finne kostnadseffektive logistikkløsninger for eksport. En
testmåling ble utført på 24 stokker i henhold til begge reglementene, der det norske
målereglementet estimerte 0,6 til 6,5% høyere volum enn det tyske reglement.
Videre så ble det laget en transportoptimeringsmodell for at lokalisere de regioner med
lave eksportkostnader til det tyske markedet. Første versjonen av modellen gikk ut ifra
at alt volum av gran sagtømmer (ca. 3 600 000 m3) var tilgjengelige for eksport. Videre
ble den første modellen kjørt med fire scenarier med forskjellige kriterier, for å se
forandringene i volumer transportert og logistikkløsninger. Togtransport var det mest
kostnadseffektivt alternativ og hadde en markedsandel på 73% av det tilgjengelige
volumet.
Resultatene overensstemmer ikke med forutsetningene i dagens marked. Analysen ble
derfor utvidet med en enkel modul for å simulere konkurranse mellom eksport og lokalt
forbruk. Modulen sperrer terminaler innen 60 km fra sagbruk, som fører til at 2/3 av
totale volumet (2 623 840 m3) blir utilgjengelig, primært fra regioner Innlandet og
Viken. Resterende volum viste seg til å stemme godt med dagens eksport volumer. Et
oppsiktsvekkende resultat er at Halden tømmerterminal, som i dagens situasjon ligger
utenfor konkurransesonene og brukes ikke til eksport av tømmer, muliggjorde tilgang til
store volumer (425 000 m3) | |
dc.description.abstract | The analysis of the export potential for spruce sawn timber (Picea abies Karst.) is driven
by a growing demand in central Germany following the droughts from 2018 to 2020.
The analysis aimed to I) compare Norwegian and German timber regulations and II)
identify cost-effective logistics solutions for export. A test measurement on 24 logs,
following both regulations, revealed that the Norwegian measurements estimated 0.6 to
6.5% higher volume than the German regulations.
Additionally, a transport optimization model was developed to locate regions with low
export costs to the German market. The initial model assumed that all volumes of spruce
sawn timber (approximately 3 600 000 m3) were available for export. Running the
model with four scenarios and different criteria showed that rail transport was the most
cost-effective option, capturing a 73% market share of the available volume.
However, these results did not align with current market conditions. Therefore, the
analysis was expanded with a simple module simulating competition between export
and local consumption. This module restricted terminals within 60 km of sawmills,
rendering 2/3 of the total volume (2 623 840 m3) unavailable, primarily from the Inland
and Viken regions. The remaining volume closely matched current export volumes.
Notably, the Halden timber terminal, currently outside the competition zones and not
used for timber export, enabled access to substantial volumes (425 000 m3). | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | Norwegian University of Life Sciences | |
dc.title | Norsk Eksportpotensial til sentral Tysklands tømmermarked | |
dc.type | Master thesis | |