Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerg, Kristin Marie
dc.contributor.advisorStensrud, Asbjørn
dc.contributor.authorIsungset, Tellef
dc.coverage.spatialNorway, Buskerud, Hallingdalen_US
dc.date.accessioned2023-08-24T09:19:32Z
dc.date.available2023-08-24T09:19:32Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3085587
dc.description.abstractRasteplasser bidrar til å øke trafikksikkerheten samt gi en økt reiseopplevelsene av veiene. De gir mulighet til et avbrekk på en lang kjøretur, mulighet for å strekke på beina og spise, samt i noen tilfeller tilby flott utsikt og opplevelser. I 2020 vedtok regjeringen en ny strategi for rasteplasser langs riksveier. Hovedtrekkene i denne strategien er at antallet rasteplasser langs riksvegene skal reduseres, mens kvaliteten på rasteplassene skal øke. I denne oppgaven er strekningen som blir analysert vegen oppover Hallingdal, som er en del av riksveg 7. På denne strekningen er avstanden og kvaliteten på de forskjellige rasteplassene svært varierende, noe som ikke samsvarer med den nye rasteplasstrategien. Det viser seg at flesteparten av de eksisterende rasteplassene burde saneres eller omklassifiseres til stopplommer. Årsaken er den korte avstanden mellom flere av rasteplassene og den lave kvaliteten på mange av dem. Det kommer også frem at det er et behov for å etablere en ny hovedrasteplass for å oppnå et mer forutsigbart og jevnt tilbud til rast langs denne strekningen.en_US
dc.description.abstractRest areas help to increase traffic safety and provide an increased travel experience on the roads. They provide the opportunity for a break on a long drive, the opportunity to stretch your legs and eat, and in some cases offer great views and experiences. In 2020, the government adopted a new strategy for rest areas along national roads. The main features of this strategy are that the number of rest areas along national roads should be reduced, while the quality of the rest areas should be increased. In this thesis, the section that is analyzed is the road up Hallingdal, which is part of national road 7. On this section, the distance and quality of the different rest areas are very variable, which does not correspond to the new rest area strategy. Here it turns out that most of the existing rest areas should be rehabilitated or reclassified as stop pockets. The reason is the short distance between several of the rest areas and the low quality of many of them. It also emerges that there is a need to establish a new main rest area in order to achieve a more predictable and even offer for rest along this stretch.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleEndring av rasteplasser langs riksveg 7, Plassen – Lindelia, med utgangspunkt i ny rasteplasstrategien_US
dc.title.alternativeChange of rest areas along National Road 7, Plassen - Lindelia, based on the new rest area strategyen_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.localcodeB-LIen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal