Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorShiferaw, Asmamaw Tadege
dc.contributor.authorManheim, Ola Løvland
dc.date.accessioned2023-08-18T11:38:16Z
dc.date.available2023-08-18T11:38:16Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3084817
dc.description.abstractSituasjoner der motorvogn skal svinge av til høyre når det er en syklist på høyresiden er ofte uoversiktlige. Disse situasjonene ender relativt ofte i alvorlig ulykker. Risikoen for alvorlig personskade eller dødsfall er størst når situasjonen involverer tunge kjøretøy med store blindsoner. Regjeringen identifiserer grønn transport som et virkemiddel for det grønne skiftet og Oslo kommune har målsetning om å øke sykkelandelen for totale reiser fra 7% i 2019 til 25% innen 2025. Dette skaper et behov for å øke sikkerheten til syklister, og høyresvingsituasjoner er et område med behov for forebyggende tiltak. Denne oppgaven fokuserer primært på om deteksjonsteknologi i tunge kjøretøy og personbiler vil kunne bedre sikkerheten i disse situasjonene, og i hvilken grad. EU vedtok i 2019 ulike krav til teknologi i nye kjøretøy som trer i kraft fra 2022. For tunge kjøretøy blir det krav om varslingssystem som registrerer sårbare trafikanter i blindsonene. Enkelte andre forebyggende tiltak er også gjennomgått i studien. Litteraturstudien danner et rammeverk for oppgaven og belyser deteksjonsteknologi og andre relevante temaer. Resultatene i denne studien er målt opp mot funnene i litteraturstudien. Det er positive resultater når det gjelder deteksjonsteknologi i tunge kjøretøy. Det er tilfeller der teknologien varsler om syklister før sjåføren oppdager situasjonen selv. Sjåførene selv er ikke utelukkende positive til teknologien. Det oppgis blant annet unødvendige varslinger, og usikkerhet om teknologien kan føre til falsk trygghet. For personbiler så indikerer tidligere tester at teknologien ikke kan stoles på i en krevende høyresvingsituasjon. Sjåfører av tunge kjøretøy mener bedre kunnskap om vikeplikt og faren ved blindsone kan ha sikkerhetsmessig effekt. Deteksjonsteknologi i tunge kjøretøy ser ut til å kunne bidra til å redusere høyresvingulykker innen få år, dette vil primært være avhengig av hvor raskt teknologien blir utbredt. Når det gjelder personbiler er det lite som tyder på at deteksjonsteknologi per i dag kan øke tryggheten i en krevende høyresvingsituasjon. Opplyse trafikanter om reglene om vikeplikt i høyresvingsituasjoner og om faren ved blindsonene er andre tiltak som anbefales. Tunge kjøretøy der det er vektlagt godt direkte utsyn for sjåførene vil ha en verdi i urbane områder.en_US
dc.description.abstractSituations where a motor vehicle makes a right when there is a cyclist on the right side of the vehicle are often difficult. These situations relatively often end in serious accidents. The risk of serious personal injury or fatality is greatest when the situation involves heavy vehicles with large blind spots. The Norwegian government identifies sustainable transport as a tool for the green shift and Oslo Municipality aims to increase the bicycle share of total travels from 7% in 2019 to 25% by 2025. This creates a need to increase safety for cyclists, and right-turn situations is an area in need of preventive measures. This thesis focuses primarily on whether detection technology in heavy vehicles and passenger cars will be able to improve safety in these situations, and to what extent. In 2019, the EU adopted various requirements for technology in new vehicles that will enter into force from 2022. For heavy vehicles, there will be requirements for a warning system that registers vulnerable road users in the blind spots. Some other preventive measures have also been reviewed in the study. The literature study forms a framework for the thesis and focuses on detection technology and other relevant topics. The results of this study are measured against the findings of the literature study. Overall there are positive results when it comes to detection technology in heavy vehicles. There are cases where the technology alerts the driver about cyclists before the driver discovers the situation themselves. The drivers are not exclusively positive about the technology. Unnecessary warnings are reported as well as uncertainty about the technology possibly leading to false sense of security. For passenger cars, previous tests of detection technology show poor performances in right-turn situations. Drivers of heavy vehicles believe that better knowledge of the duty to give way and the danger of blind spots can have a safety effect. Detection technology in heavy vehicles seems to be able to help reduce right-turn accidents within a the next few years. This will primarily depend on how quickly the technology becomes widespread. Regarding passenger cars, there is little indication that detection technology as of today can increase safety in a demanding right-turn situation. Informing road users about the rules on the duty to give way in right-turn situations and about the danger of the blind spots are other measures that are recommended. Heavy vehicles that are designed for good direct vision for drivers are preferable in urban areas.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectVehiclesen_US
dc.subjectDetection technologyen_US
dc.titleKan deteksjonsteknologi i tunge kjøretøy og personbiler redusere høyresvingulykker?en_US
dc.title.alternativeCan detection technology in heavy vehicles and passenger cars reduce right-turn accidents?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM-IØen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal